"ידיעות אחרונות" לא מוכר כתבות – כך חוזר ומצהיר עורך היומון המודפס של קבוצת מוזס, רון ירון, כשמבקשים ממנו להגיב על הקמפיינים שבהם לוקחים חלק כתבי ועורכי העיתון. ואולם, מסמך פנימי שהגיע לידי "העין השביעית" מעלה כי גם אם במערכת סבורים ש"שיתופי הפעולה" עם שלל הגופים המשלמים עבור סיקור חיובי בעיתון לא כוללים רכישה של כתבות – יש ב"ידיעות אחרונות" מי שסבור אחרת, ואף נוקב במחירים.

בשנים האחרונות, בעקבות המשבר המתמשך שחווה עיתונות הדפוס בישראל, גורמים חיצוניים כמו חברות מסחריות וגופי ממשל משלמים ל"ידיעות אחרונות" עבור "שיתופי פעולה" שאותם מוציאים לפועל העיתונאים. במסגרת ההתקשרויות הללו מתגייסות המערכות העיתונאיות של קבוצת התקשורת לכתיבה ופרסום של כתבות המשרתות קמפיינים תדמיתיים של הגורמים המממנים.

בשבועות האחרונים, למשל, מתפרסמות בעיתון כתבות ממומנות הנושאות הודעה שלפיה הן מתפרסמות "בשיתוף" גופים כמו בנק הפועלים, טבע, התעשייה האווירית, שפיר-הנדסה, הסתדרות המורים ועוד.

אחד הלקוחות של קבוצת "ידיעות אחרונות" הוא מכון היצוא, גוף הפועל בחסות משרד הכלכלה (שבעצמו רכש כתבות במאות אלפי שקלים). בשנה שעברה חתם המכון על הסכם לרכישת כתבות באתר ynet בסכום כולל של כ-560 אלף שקל. תמורת סכום זה התפרסמו באתר מקבוצת "ידיעות אחרונות" כתבות על חברות ישראליות המייצאות מוצרים לחו"ל – ובהן שלל ציטוטים מפי יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי ובעלי תפקידים בכירים במכון, ששולבו בכתבות שנשאו את הכיתוב "בשיתוף מכון היצוא".

בתחילת 2017, בפגישה שהתקיימה בין נציגי הצדדים, הוצע למכון היצוא להרחיב את "שיתוף הפעולה" עם "ידיעות אחרונות". מסמך פנימי של "ידיעות אחרונות" חושף נתונים על עלות רכישת הכתבות בעיתון: נציגת מכירות בקבוצת התקשורת פירטה בו "מחירים לפרסום כתבות תוכן (לא מודעות)" במוספים היומיים "24 שעות" ו"ממון", והדגישה כי מדובר ב"כתבות תוכן בשיתוף המכון" מהסוג שהתפרסם ב-ynet. המחירים: 21,250 שקל לכתבה באורך עמוד, 12,750 שקל לכתבת חצי עמוד.

"על רכישה של מספר כתבות ניתן לתת עוד הנחה", צוין במסמך, "עדכנו מה רלבנטי ונתקדם עם אישור נושא הכתבה". לצד רכישת הכתבות במוספי "ידיעות אחרונות" הוצע למכון גם פרסום של תכני וידיאו. "על מנת לשים דגש יותר על מכון היצוא, נארח באולפן מומחים בתחומים שונים בפורמטים של פאנל מומחים", נכתב במסמך.

ההצעה הנוגעת לרכישת כתבות במוספי המהדורה המודפסת לא הבשילה לכדי עסקה – ב"24 שעות" ו"ממון" אמנם הופיעו בחודשים האחרונים כמה כתבות מערכתיות שבהן הוזכר מכון היצוא, אך הללו כפי הנראה לא היו כתבות ממומנות. "מכון היצוא לא רכש כתבות במוספים '24 שעות' ו'ממון'", נמסר ל"העין השביעית" ממכון היצוא.

אף שבמקרה זה ההצעה לא יצאה לפועל, גורם במחלקה המסחרית של "ידיעות אחרונות" ששוחח עם "העין השביעית" אישר כי לקוחות נוהגים לשלם תמורת כתבות המתפרסמות עליהם במוספים היומיים של העיתון. הגורם ב"ידיעות אחרונות" אישר את קיומה של ההצעה שהוגשה למכון היצוא, וגם נקב בהצעת מחיר לרכישת חבילת כתבות ב-ynet, במחיר של 70 אלף שקל לשלוש כתבות. "אם אנחנו מרחיבים את זה גם לכתבה ב'ידיעות' – עמוד, חצי עמוד – יש כל מיני עלויות", הוסיף.

חרף הדברים הברורים הללו, עורך "ידיעות אחרונות", רון ירון, מכחיש בתוקף כי ב"ידיעות אחרונות" מציעים למכירה כתבות. "'ידיעות אחרונות' אינו מוכר או מציע למכירה כתבות מערכתיות", מסר. "כמו כל כלי התקשורת בעולם ובישראל מתפרסמות ב'ידיעות אחרונות' מעת לעת כתבות שמוגדרות כ'תוכן שיווקי'. כתבות אלו מתפרסמות בשיתוף פעולה עם גורם חיצוני כלשהו.

"שיתופי פעולה עם גופים מסחריים כוללים גם פרסום כתבות – חלקן בסגנון 'גד בירון' וחלקן כתבות 'תוכן שיווקי'. ב'ידיעות אחרונות' יש שקיפות מוחלטת בנושא תוכן שיווקי, וכל הכתבות שמתפרסמות במסגרת זו מאופיינות בצורה גרפית ייחודית ויש בהן גילוי נאות בולט. בניגוד לרושם שאתם מנסים ליצור, אין ולא תהיה מכירת כתבות מערכתיות ב'ידיעות אחרונות'".

סמנכ"לית התקשורת של מכון היצוא, דנה פרידמן, מסרה בתגובה כי "הפעילות הפרסומית" של המכון ב-ynet כוללת "כתבות טקסט וכתבות וידיאו", וכי החברות המופיעות בפרסומים הממומנים אינן משלמות עבור הופעתן בכתבות. "מכון היצוא לא רכש כתבות במוספים '24 שעות' ו'ממון'", הוסיפה.

"כחלק מפעילות מכון היצוא לקידום היצואנים הישראלים וסיוע ביצוא מוצריהם וכפי שהודענו בתגובתנו הקודמת", מסרה עוד, "התקשר מכון היצוא באופן ישיר עם אתר האינטרנט ynet, אשר על-פי סקרים ומחקרים הינו אתר החדשות הנקרא ביותר בישראל, בעלות של כ-40 אלף שקל בחודש בתוספת מע"מ למשך שנה. בתיאום עם ynet, בכל הפרסומים נכתב באופן בולט כי מדובר בשיתוף פעולה עם מכון היצוא".