אוסטריה הצליחה למצוא דרכים למסות עסקאות שחברות המספקות שירותים דיגיטליים מבצעות מול גולשים, מדווחת "בלומברג". הקושי הגדול במיסוי הכנסות משירותים כמו חיפוש ברשת או כתיבת פוסטים נובע מכך שהם אינם כרוכים בתשלום ולכאורה גם לא מתבצעת בהן אף עסקה כספית בין המשתמש לבין ספק השירות.

החלק השאפתני ביותר של התוכנית האוסטרית התמקד במודלים העסקיים של טוויטר, גוגל ופייסבוק ונסוב סביב הסכם שבשתיקה שבו שירותי חיפוש, פרסום פוסטים או ציוצים ניתנים בחינם למשתמשים כל עוד אלה מאפשרים לחברות לאסוף עליהם נתונים אישיים. הנתונים משמשים אלגוריתמים המסייעים לחברות לבנות את חבילת הפרסום המקוון המתאימה ביותר עבור המשתמש. באוסטריה טוענים שהסדר זה הוא סוג של סחר חליפין לכל דבר, ולכן ניתן להטיל עליו מס ערך מוסף, בדיוק כמו בשאר ענפי המשק.

"העסקה שמתרחשת כאן היא שהמשתמשים משלמים בעזרת הנתונים האישיים שלהם", אמר אנדריאס שיידר, חבר פרלמנט ממפלגתו של הקנצלר כריסטיאן קרן, בשיחה עם עיתונאים בווינה. "המודל העסקי של חברות האינטרנט הללו מבוסס על הכנסות מסיביות שנוצרו בעזרת הנתונים האלה". התוכנית של הממשלה האוסטרית כוללת מיסוי נוסף של שירותים דיגיטליים, והיא תטיל גם מס על עסקאות שאוסטרים מבצעים מול עסקים ללא מיקום פיזי.

חברות אינטרנט בינלאומיות כמו גוגל ופייסבוק משתמשות בתכנוני מס מסועפים כדי לא לשלם מס מלא במקומות שבהם הן פועלות ברחבי העולם. "אנחנו צריכים גישה חדשה כדי לוודא שמסים משולמים איפה שיש הכנסות ורווח", אמר שניידר, והוסיף כי התוכנית של ממשלתו מורכבת מ"הצעות מעשיות כיצד להגדיר חברות דיגיטליות למטרות מס". כעת, על-פי בלומברג, מה שנדרש ליישום ההצעות הוא רק אישורו של שר האוצר האוסטרי, הנס יורג שלינג.

התפרסם במקור בבלוג "הכלכלה האמיתית"