מקימי עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים", מהפופולריים שפעלו בעברית, טוענים כי באתר ynet פעלו כדי להביא למחיקת העמוד על-ידי פייסבוק, לאחר שלא הצליחו להגיע עמם להסכם על השקעה במיזם משותף. מנכ"ל ynet אבי בן-טל מסר בתגובה כי "מדובר בקשקוש מוחלט". התביעה שהגישו המקימים נגד פייסבוק מגיעה כעת לשלב הסיכומים.

בני הזוג אבי לן ועדי בנטוב-לן, שהקימו את עמוד "סטטוסים מצייצים" והפעילו אותו עד שנמחק על-ידי פייסבוק בטענה לפרסום פוסטים ממומנים, הגישו לפני כשנתיים תביעה נגד פייסבוק בגין המחיקה. אחת הטענות המרכזיות של בני הזוג היא כי בעמודי פייסבוק אחרים, כמו זה של ynet, פורסמו גם כן פוסטים ממומנים, אולם בלי שהדבר יגרור את מחיקת העמוד. בני הזוג הציגו בפני בית-המשפט צילומי מסך של פוסטים שפורסמו בעמוד של ynet ונראו כמקדמים את חברת דומינוס-פיצה, את אתר Jdate ואת סכיני הגילוח של ג'ילט.

אולם בני הזוג לא מסתפקים בכך. במהלך חקירתו של סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק בבריטניה, המזרח התיכון ואפריקה, פנה אליו עו"ד גיא אופיר, בא כוחם של בני הזוג לן, ואמר לו: "ynet ביקשו מכם לסגור את 'סטטוסים מצייצים' אחרי שהם החליטו שאינם יכולים להגיע להסכם עם התובעים". מילנר הכחיש זאת, והשיב: "לא ידוע לי על כל מעורבות של ynet" (בהסרת העמוד).

אבי לן (צילום מסך)

אבי לן (צילום מסך)

ברקע הטענה של בני הזוג לן עומד משא-ומתן שהתקיים לדבריהם בינם לבין אתרים שונים, ובהם ynet, במטרה להוציא את המותג "סטטוסים מצייצים" מפייסבוק ולהקים אתר בשם זה.

"החל מחודש יוני 2014 אני ועדי יצאנו למסע בדרכים 'רוד-שואו' במטרה להפוך את 'סטטוסים מצייצים' לגוף תקשורת חדש", הצהיר לן. "פעלנו בניסיון למצוא פרטנר ושותף לאתר חדש שיביא בשורת עיתונות חברתית חדשה בארץ". בעדותו מסר לן כי הוא ורעייתו נפגשו גם "עם mako, 'וואלה' ועוד מיליון חברות קטנות יותר", אולם רק בפני ynet הוצג מסמך שהגיע בהמשך ל"גלובס" ונכלל בכתבה שהביאה להסרת העמוד מפייסבוק. המסמך, שהוצג כ"מחירון", מתמחר את העלויות של פרסומי פוסטים וסרטונים בעמוד "סטטוסים מצייצים", כולל מחירים מוזלים למי שרוכש חבילות פרסום גדולות.

לדברי לן, "במסגרת אותו סבב (אשר כלל את כל גופי התקשורת הגדולים בארץ) – הוכן מסמך שמטרתו היתה להעלות את ערך המותג 'סטטוסים מצייצים' ושכינו אותו כנגדנו כ'מחירון'. מסמך זה היה מסמך פיקטיבי שנועד לצורך יחסי-ציבור – כדי לתמוך בתוכניות שלנו להקים גוף על בסיס המוניטין שצבר העמוד".

עדי בנטוב-לן העידה כי "המחירון הזה נבנה לצורך העצמת מעמדנו כחלק ממשא-ומתן עסקי שעשינו עם ynet, על מנת להקים פרויקט משותף לאתר 'סטטוסים מצייצים', שאמור היה להיות העיתונות החדשה של מדינת ישראל". לדבריה, "המחירון הפיקטיבי" הועבר למשרדו של דני לוי, שסיפק יחסי-ציבור ל-ynet. לן טען במפורש בעדותו כי "המסמך הזה הוכן על-ידינו לצורך המשא-ומתן עם ynet. והם אחרי זה הוציאו אותו לתקשורת".

בתשובה לשאלה על ידיעה אחרת שפורסמה ב"גלובס", שלפיה "סטטוסים מצייצים" הוצע למכירה ל"וואלה" ול-ynet תמורת סכום של 10 מיליון שקל, השיב לן: "שקר. לא רק שזה לא היה הסכום שדרשנו, אלא שמעולם לא הצענו למכור את 'סטטוסים מצייצים'. זה שקר מתועב שמופיע בתקשורת. שקר ש-ynet הפיצו". לדבריו, "מי שכתב את זה, שיישרף בגיהנום".

50870-05-15