פרח לרנר, ששימשה יועצת בכירה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, העבירה מסרים מהלשכה לבעלי תפקידים בעיתון "ישראל היום", כך עולה מטיוטת כתב האישום שבו הודתה.

משרד המשפטים הודיע היום כי לרנר הודתה בעבירה של מרמה והפרת אמונים. להודעה שהפיץ המשרד צורף כתב האישום שבו הודתה, וממנו עולה כי לרנר פעלה שלא כדין בניסיון להשפיע על עסקיו של בן זוגה, איש יחסי-הציבור אבי לרנר, בין היתר מול העיתונים "מקור ראשון" ו"ישראל היום". לרנר, כך נכתב, עשתה שימוש בבן זוגה כדי להעביר מסרים מלשכת נתניהו לעיתון שפועל למענו.

לפי כתב האישום, בשנת 2014, שעה ש"מקור ראשון" היה בהליך של הקפאת הליכים ומכירתו דרשה אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים, סיפק לו אבי לרנר שירותי יחסי-ציבור. במקביל פעלה לרנר באופן פסול כדי להשפיע על החלטת הממונה. לרנר פנתה לארי הרו, אז ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, וביקשה ממנו להשפיע על שיקול דעתו של פרופ' דייוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, כדי שזה יאשר את רכישת העיתון. לרנר הציעה להפעיל לחץ על פרופ' גילה באמצעות השר הממונה עליו, נפתלי בנט, ובדקה האם ניתן לגרום לראש הממשלה נתניהו ללחוץ על בנט כך שזה, בתורו, ילחץ על פרופ' גילה.

ב-18 באפריל באותה שנה שלחה לרנר להרו מסרון בזו הלשון: "היי. חג שמח! אני שומעת שהממונה על ההגבלים עושה קשיים ל'ישראל היום' ברכישת 'מקור ראשון'. צריך לזכור שהשר הממונה עליו הוא בנט... מציעה לבדוק עם רה"מ אם יש דרך כלשהיא לפעול מולו". הרו השיב ללרנר: "יודעים ובודקים". על כך הגיבה: "מעולה [...] פגשנו שלשום חבר'ה מ'מעריב' ו'מקור ראשון'... היו מאוד מודאגים".

כמה ימים לאחר מכן אישר הממונה על ההגבלים העסקיים את מכירת "מקור ראשון" ל"ישראל היום". בהמשך אותה שנה, מצוין בכתב האישום, החל אבי לרנר לספק שירותי ייעוץ לחינמון.

זאת ועוד, בשנת 2014 הוגשה לכנסת הצעת החוק שנועדה לחייב גביית תשלום מעיתונים חינמיים כ"ישראל היום", הצעת חוק שנודעה בשם "חוק 'ישראל היום'". באותה תקופה עסקה לרנר, מתוקף תפקידה, בניסיון לגבש רוב בכנסת לסיכול הצעת החוק.

לפי כתב האישום שבו הודתה העבירה לרנר לבן זוגה הודעות דואר אלקטרוניות שכללו "מידע שהגיע אליה במסגרת תפקידה ועשוי היה לסייע לו בעבודתו מול 'ישראל היום', יום אחרי יום'". ב-10 וב-11 בנובמבר 2014 שלחה לרנר לבן זוגה קבצים המפרטים את עמדות חברי-הכנסת בקשר להצעת החוק, וזאת "בסמוך למועד קבלתן אצלה ולפני מועד ההצבעה הטרומית בכנסת".

בנוסף, לפי כתב האישום שבו הודתה לרנר היא "העבירה באמצעות בן זוגה מסרים מלשכת ראש הממשלה לעיתון 'ישראל היום'". לא מפורט אלו מסרים הועברו בין לשכת נתניהו למערכת העיתון, אולם יש לציין כי בעבר הכחישו הן נתניהו והן בעלי העיתון ועורכו כל קשר יוצא מגדר הרגיל בין הלשכה למערכת.

בתצהיר מטעמו של נתניהו נטען בעבר כי "לתנועת הליכוד וליו"ר תנועת הליכוד וראש הממשלה מר בנימין נתניהו אין ולא היה כל קשר של שליטה או קשר ארגוני כלשהו, מכל מין וסוג שהוא, עם 'ישראל היום' או עם מערכת העיתון או עם עיתונאים הכותבים בו, שהיה בו או שיש בו כדי להשפיע על שיקולי העריכה של העיתון או על תכניו או על הקמתו, היווסדו או על ניהולו השוטף".

הבעלים של "ישראל היום", שלדון אדלסון, והעורך הראשי עמוס רגב טענו בעבר כי נתניהו "אינו קובע את תוכנו ודמותו של 'ישראל היום'". לטענתם, "ל'ישראל היום' מו"ל, עורך ראשי, מערכת, עיתונאים וכותבים, שהם לבדם קובעים את תוכנו ודמותו של העיתון".

משרד המשפטים הודיע היום כי בעקבות הודאתה של לרנר, ובהסכמתה, היא תפוטר משירות המדינה, תורחק משירות המדינה לחמש שנים ותשלם קנס, כל זאת במסגרת סגירת תיק בהסדר מותנה. בעניינו של אבי לרנר, כך נמסר, טרם התקבלה החלטה.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 77KB)