ב"ישראל היום" פרסמו אתמול (ה'), פעם נוספת, סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, אף שעסק בסוגיה הנוגעת לכלל האוכלוסייה בישראל. בניגוד לעבר, בעיתון הקפידו הפעם לציין כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד ונמנעו מלהטעות את הקוראים.

בראש שער "ישראל היום" הופיעה הבוקר הכותרת "63%: בעד חנינה לאלאור", כשהכוונה לחייל אלאור אזריה, שנידון השבוע לשנה וחצי מאסר בגין הריגת מחבל פלסטיני. בכותרת המשנה הוסבר: "כך עולה מסקר 'ישראל היום'-הגל החדש שנערך בקרב הציבור היהודי".

בעמודי הפנים של העיתון דווח על ממצאי הסקר באופן דומה. הן בכותרת והן בגוף הידיעה, שעליה חתומים הכתבים לילך שובל וגדעון אלון, צוין כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. בניגוד לעבר, לא נעשה הפעם ב"ישראל היום" כל שימוש בביטוי כגון "הציבור" או "הישראלים" ביחס לעמדות שעלו מתוצאות הסקר.

שער "ישראל היום", 23.2.2017 (פרט)

"ישראל היום", 23.2.2017

זהו שיפור בהתנהלות העיתונאית הבעייתית של "ישראל היום". בעבר טען סגן עורך "ישראל היום" אהרון לפידות כי אין צורך להבהיר בכותרות או בגוף הידיעה כי מדובר בסקר שנערך בקרב יהודים בלבד שכן ממילא מידע זה מופיע – בטקסט שמודפס בגופן זערורי בצמוד לאינפוגרפיקה עם תוצאות הסקר. בהמשך פורסמו ב"ישראל היום" סקרים ליהודים בלבד תוך שזהות המדגם הובלטה, אך עדיין דווח על ממצאיהם כאילו הם מייצגים את עמדות "האזרח הישראלי", אף שקרוב לחמישית מהאזרחים הישראלים הודרו מהסקר.

ההטעיה אפוא חלפה סופית, וזהו בוודאי מהלך מבורך. אולם הבעיה המשמעותית יותר בסקרי האפרטהייד אינה הדיווח המטעה על ממצאיהם, אלא עצם קיומם, עצם ההחלטה המערכתית להזמין סקר דעת קהל שיבחן את עמדותיהם של יהודים בלבד בסוגיות הנוגעות לכלל הציבור במדינת ישראל. זו אפליה שאין לה מקום בעיתונות של מדינה דמוקרטית, שבה שמורים לכל אזרח החופש להביע את דעתו בשיח הציבורי והזכות לממש את תפיסת עולמו בבחירות לבית הנבחרים.

במועצת העיתונות תיקנו בשנה האחרונה את תקנון האתיקה, כך שלא רק ההטעיה תיחשב לעבירה אלא גם ההדרה והאפליה. למרות זאת, ב"ישראל היום", שמדפיס בגאווה את לוגו מועצת העיתונות בפתח כל גיליון, ממשיכים להפר את כללי האתיקה של המועצה. ככל הידוע, טרם הוגשה תלונה נגד העיתון בשל מנהגו הפסול.