בשוק התקשורת הישראלי הצפוף פועלים שלושה עיתונים יומיים רבי תפוצה, המתייחסים בצורה שונה לאינטרנט: "הארץ" מנהל באינטרנט מהדורת און־ליין של העיתון, ללא שום ערך מוסף משמעותי. החיסכון בהשקעה כלכלית בתכנים ייחודיים לרשת עלול לעלות ל"הארץ" בכך שיאבד קוראים לטובת מהדורת החינם האינטרנטית. "ידיעות אחרונות", לעומת זאת, השקיע משאבים רבים ביצירת אתר בעל חשיבות תקשורתית נפרדת מהעיתון. Ynet הוא אימפריה חדשותית המציעה גם מידע אנציקלופדי וגם משמשת פלטפורמה לקידום המגזינים השונים של קבוצת ידיעות־אחרונות. בידיעות־אחרונות הבינו שבאמצעות האינטרנט ניתן להשתלט על טריטוריות חדשות, וכי המגמה צריכה להיות חיזוקו של המדיום הצעיר. "מעריב" חתכו באמצע: nrg כולל בתוכו תכנים מעיתון־האם, כמו גם תכנים עצמאיים. אלא שנראה שב"מעריב" טרם הפנימו את חשיבות האינטרנט ועדיין מתייחסים אליו בחשדנות: באחרונה האשימו עורכי העיתון "מעריב" את nrg בכך שהוא גוזל קוראים מהמהדורה המודפסת והכריזו כי יפסיקו להעביר לו תכנים.

יש שני הבדלים מהותיים בין האינטרנט לדפוס. חוויית הזמן: הכתבה, שהיא הליבה של שתי הפלטפורמות, מקבלת באינטרנט נופך של המשכיות. בעוד שכתבה שמועלית לרשת ממשיכה להתעדכן עד אשר הנושא נחתם, בעיתון אין שינוי אחרי הדד־ליין. חוויית התגובה: הטוקבקים (התגובות לכתבות באינטרנט), שעליהם נכתב כבר בלי סוף. ב־nrg, שוב, בגלל אי־הבנה של מהות המדיום החדש, החליטו על חסימת הטוקבקים בכתבות מסוימות (אלו של מאיר שניצר למשל). כך, במקום לבדל את העיתון מהאתר, הביאו לחפיפה ביניהם, ומובן שבמהלך זה מאבד העיתון המודפס קוראים לטובת המדיום האלקטרוני, שהרי בין האינטרנט לעיתון המודפס יש הבדל מהותי אחד נוסף: באינטרנט זה בחינם.

רונן איתן הוא יועץ לענייני פרסום ותקשורת אלקטרונית

גיליון 62, מאי 2006