מדור המחשבים של ynet היה פעם, רק לפני שנים אחדות, אחת מספינות הדגל של עיתונות הרשת בישראל. גולשים שהזדמנו לשם בתקופה האחרונה, לאחר תהליך המסחור המואץ שחל באתר החדשות הפופולרי, ודאי הבחינו במה שנראה כמו מדור חדש, מיסודם של העורכים העכשוויים: אגף תיאוריות קונספירציה חלליות שנאספו ממרחבי הרשת ותורגמו לעברית כדי למשוך גולשים.

לא מדובר בתיאוריות מתוחכמות במיוחד. רובן מבוססות על בהייה בתצלומים מטושטשים מכוכב לכת אחד, מאדים, והשוואת הצורות השונות המתגלות על פני השטח לחפצים ויצורים מסוגים שנפוצים כאן בבית, על כדור הארץ.

אתמול (2.1) למשל ידעו עורכי ynet לספר לגולשים כי במשעולי כוכב הלכת האדום התגלה "קוף-עכביש שעיר" בעל ארבע רגליים (שהרי העכבישים ממאדים אינם הרמשים הרגילים שמוכרים לנו מתקרות בתי-השימוש וחצרות הבתים). אדם בשם סקוט וורינג, המתואר כ"עורך האתר UFO Sightings Daily", הסביר לקוראים על המבנה האנטומי של העכביש המוזר: "הזרועות העליונות והארוכות מסייעות לו להתייצב, ומאחור יש רגליים קצרות יותר. אם מוסיפים אור לאזור הפנים, אפשר ממש לראות שתי עיניים". בתצלום אחר, הוא אומר, זיהה גם "חילזון חלל המשוטט לו בחופשיות".

"עם כל תגלית מדהימה חדשה על מאדים, נאס"א טוענים במהרה שזהו סלע או צל. הפעם, הם טוענים כי מדובר במבנה של סלע. אין ספק! אלו שקרים של נאס"א וההונאה הגדולה תיחשף"

בכתבה אחרת מדווחים עורכי האתר בהתרגשות על איתור של כף על אדמת מאדים – סימן שיש המפרשים אותו כהוכחה להימצאותם של חיים תבוניים על הפלנטה השכנה. כתבה שלישית עוסקת בגילויה המופלא של "דמות חייזרית-אנושית על פני הכוכב האדום". סקוט וורינג, מומחה החלזונות והעכבישים הגלקטיים, מתגייס גם כאן כדי להסביר ש"מדובר באחד הזנים שפעם חי על המאדים ועדיין חי שם היום, אבל במספרים נמוכים יותר".

היכן מסתתרים עמיתיו החוצנים? אולי באחד משלושת המגדלים שהתגלו על מאדים, או במעבה האדמה, במנהרה סודית. "עם כל תגלית מדהימה חדשה על מאדים, נאס"א טוענים במהרה שזהו סלע או צל", ציטטו ב-ynet גולש אנונימי, "הפעם, הם טוענים כי מדובר במבנה של סלע. אין ספק! אלו שקרים של נאס"א וההונאה הגדולה תיחשף".

בידיעה אחרת מתגייס באופן מפתיע חוקר העב"מים סקוט וורינג דווקא לצד הסקפטיים: בתצלום שחור-לבן מגורען שפורסם ב-ynet נראה סלע זוויתי מוארך שיש מי שטוענים כי הוא למעשה סרקופג. וורינג הוא איש מדע רציני, ועל כן הוא מבהיר: לא מדובר בארון קבורה קדום. זהו בסך הכל "פסל אבן שנפל".

"תמונה ממאדים". כותרת באתר ynet (לחצו להגדלה)

"תמונה ממאדים". כותרת באתר ynet (לחצו להגדלה)

מיהו זה שמפסל ומפיל פסלים מסתוריים על אדמת מאדים? אולי זה עכבר גדול מימדים שנצפה באזור, ואולי גורילה עם גור קטן, דג מבוהל דמוי כריש, ביגפוט, גופת אשה מהמאה ה-18 או דוב גריזלי חללי – שכולם חיים או חיו פעם על כוכב הלכת המסקרן. אגב, אם להאמין לסקוט וורינג, הסיכוי שזוהי עבודה של דוב גריזלי דווקא קלוש – אחרי הכל, מה שמצאו שם הוא כנראה מאובן של דוב, ולא דוב חי ונושם.

עורכי וכתבי אתר החדשות של "ידיעות אחרונות", שאיש מהם לא העז לחתום בשמו על כתבות הקונספירציה המופרכות, מנסים ליהנות משני העולמות. ביד אחת הם מפיצים באופן קבוע תיאוריות קשר חסרות רגליים, וביד השנייה דואגים לכבודם המקצועי: מערכת ynet לא טוענת במישרין שעל אדמת מאדים רוחשים דובים וכרישים, היא בסך הכל מצטטת "חובבי קונספירציות" ו"חוקרי עב"מים" (שמשום מה לעולם אינם מזוהים כעובדיו של מוסד מדעי מוכר).

בין שורה מופרכת לרעותה הם דואגים להשתיל סימן שאלה, "לכאורה" ומרכאות כפולות, ופה ושם גם שלילה מפורשת של הקונספירציה – מפי מדענים של ממש (שצוטטו בתקשורת הבינלאומית) או מטעם שרלטנים שמבקשים להבדיל בין סרקופג לפסל.

השימוש בתבנית של "מצד אחד" ו"מצד שני" יוצר מצג שלפיו ב-ynet בסך הכל מדווחים על ויכוח מקצועי בין מומחים, שכל אחד מהם מפרש אחרת את אותו גוף ידע. זהו כמובן מצג מתעתע, ולמעשה חסר כל ביסוס. התצלומים שעליהם מבוססים פולמוסי החייזרים בדרך כלל מיוחסים לגשושית קיוריוסיטי של נאס"א, אך מי שירצה להוכיח שזהו אכן מקורם יתקשה לעשות אפילו את זה.

כפי שמציינים לעתים גם עורכי ynet, חלק מהתצלומים עברו עיבוד על-ידי מפיציהם. לעתים מדובר בעיבוד מסיבי במיוחד: באחד המקרים, למשל, הוסיפו חובבי הקונספירציות "עיניים" לגוש אמורפי שחמחם כדי להמחיש לצופים שבעצם מדובר בחייזר.

"הפנים של מאדים". התצלום מ-1976 בקטן, ולידו תצלום חד יותר שצולם שלושים שנה לאחר מכן. לחצו להגדלה (צילום: NASA/JPL/University of Arizona)

"הפנים של מאדים". התצלום מ-1976 בקטן, ולידו תצלום חד יותר שצולם שלושים שנה לאחר מכן. לחצו להגדלה (צילום: NASA/JPL/University of Arizona)

ב-ynet לא המציאו את הגלגל. הידיעות המדהימות על מאדים הן בסך הכל תרגומים של רשימות וקטעי וידיאו פסאודו-מדעיים שנפוצים באתרים מפוקפקים ברשת, מתגלגלים לצהובונים מקוונים ומשם נספגים במחזור הדם של אתר החדשות הישראלי. לתרמיות האלה יש זקן שמגיע עד לימים שלפני הולדת האינטרנט: התיעוד האנושי של נופי מאדים משמש כר פורה לתיאוריות קונספירציה כבר למעלה מ-40 שנה.

המקרה המוכר ביותר מבוסס על תצלום שצילמה נאס"א באמצעות הגשושית "ויקינג 1" בשנת 1976. בתצלום נראה הר המזכיר בצורתו פנים אנושיות – מונומנט שמאז גילויו כבר הספיק להזין שלל תיאוריות קונספירציה על תושביו התבוניים של מאדים (או לחלופין על האימפריה ששיגשגה שם בעבר, אך הושמדה מסיבה לא ידועה), למרות שמאז התיעוד הראשון של ההר הוא צולם עוד כמה וכמה פעמים – ובאמצעות מכשור מתקדם הרבה יותר – והתברר שמדובר בתלולית רגילה ומשעממת למראה, מהסוג שניתן היה לצלם גם במדבריות אפריקה.

ומה אם היינו אומרים לכם שהתמונה הזאת אכן צולמה באפריקה, וכך גם כל התמונות האחרות ש"מדעני" נאס"א זייפו ממאדים? מה אם במקום לבנות חלליות וטלסקופים, הם הוציאו את כל הכסף על אמני פוטושופ שמפברקים עדויות למים ומחצבים על מקום שכלל אינו קיים? יש להניח שב-ynet היו כותבים גם על כך, ומוסיפים הערה מלומדת מפי חוקר דקדקן: זה נכון שהפנים של מאדים כלל לא צולמו במאדים. אבל ההתמונה הזאת גם לא צולמה באפריקה. סימני הקרקע מזכירים יותר את אלו של מדבריות מקסיקו; הנה, תראו, יש שם מאובן של צ'ופהקברה.