לאחרונה חלה החרפה בהפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים בידי כוחות הביטחון הישראלים, כך דיווח השבוע (27.12) מרכז MADA, המרכז הפלסטיני לפיתוח וחופש התקשורת.

לפי MADA, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי ללא כוונת רווח הפועל מרמאללה ועוקב אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, בחודש נובמבר נרשמו 27 מקרים של הפרת זכויות עיתונאים פלסטינים בידי ישראל, לעומת 11 בלבד בחודש שקדם לו.

בין היתר מציין הארגון כי במהלך החודש פשטו כוחות הביטחון הישראלים על ביתו של עיתונאי מסלפית, עצרו אותו וחקרו אותו בחשד לפרסום דברי הסתה בפייסבוק. עיתונאי נוסף, תושב חברון, נעצר ונחקר על סרט שהכין לפני כשנה וחצי על אסירים פלסטינים השובתים רעב. במקרה אחר, באזור בקעת הירדן, ספגו לפחות תשעה עיתונאים פלסטינים גז מדמיע וגז פלפל בניסיון למנוע מהם לסקר הפגנה נגד הריסת בתים. עוד מדווח כי במהלך החודש פשטו כוחות הביטחון הישראלים על שלושה בתי דפוס ומערכת תקשורת, החרימו ציוד וחיבלו במכשירי הדפוס.

בנוסף מצוין כי כוחות הביטחון הפלסטינים זימנו במהלך החודש עיתונאי מקומי לחקירה על עבודתו ועצרו עיתונאי אחר במהלך שידור משחק כדורגל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל בכל עת לשמירה על ביטחון ואכיפת החוק והסדר ביהודה ושומרון תוך מתן חופש עיתונאות וסיקור במרחב. כחלק מהלחימה בטרור ובהסתה, מתבצעות פעולות כנגד בתי דפוס אשר מהווים מקור לחומרים המשמשים להסתה לטרור".

מוקדם יותר החודש פרסם הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ) דו"ח מקיף על מספר העיתונאים העצורים ברחבי העולם. לפי הדו"ח, בישראל כלואים שבעה עיתונאים, פחות מטורקיה (81), סין (38), אריתריאה (17), אתיופיה (16), וייטנאם ואיראן (8 עיתונאים כל אחת) אך עדיין ישראל אינה בחברה טובה. שבעה עיתונאים כלואים בימים אלה גם בסוריה ובבחריין, ובכל יתר מדינות העולם כלואים פחות עיתונאים מאשר בישראל.

לפי דו"ח הוועד להגנה על עיתונאים, אלה הם העיתונאים העצורים בישראל:

עלי אל-עוויווי, מגיש תוכנית חדשות בערוץ רדיו פלסטיני, נעצר באוקטובר 2015 ומאז נתון במעצר מנהלי. תחנת הרדיו שבה עבד אל-עוויווי, תחנת רדיו 4 בחברון, נסגרה פעמיים בשנה האחרונה בידי כוחות הביטחון הישראלים, מסר מנהל התחנה לארגון. לדבריו, עובדי התחנה נוטלים עמם מדי ערב את ציוד ההקלטות ולוקחים אותו לביתם, כדי למנוע את החרמתו או שיבושו בידי כוחות הביטחון. אחותו של אל-עוויווי מסרה לארגון כי מצבו הבריאותי של אחיה, הסובל ממחלת קרוהן, הידרדר במהלך שהותו בכלא הישראלי כיוון שאינו יכול להקפיד את תזונתו.

עומר נזאל, עיתונאי פוליטי, נעצר בחודש אפריל האחרון כשהיה בדרכו לכנס עיתונאים בינלאומי ומאז נתון במעצר מנהלי. עורך-דינו מחמוד חסאן טען בעבר בראיון ל"העין השביעית" כי עבודתו העיתונאית של נזאל הובילה למעצרו, בשיתוף פעולה בין הרשות הפלסטינית לישראל. מוקדם יותר החודש נראה היה כי מעצרו של נזאל עשוי להסתיים לפני סוף השנה, אולם עד עתה לא דווח על שחרורו.

אדיב אל-אטרש, שעבד ב"פלסטיין פוסט" (ארגון תקשורת המפיץ ידיעות על פעילויות צה"ל ברשתות החברתיות), נעצר בחודש יוני האחרון ומאז נתון במעצר מנהלי. בחודש ספטמבר האחרון הוארך מעצרו המנהלי של אל-אטרש בשלושה חודשים נוספים. עורך דינו אמר לוועד להגנה על עיתונאים כי אינו יודע אם מעצרו קשור לעבודתו העיתונאית שכן הסיבות למעצר חסויות. חודשיים לפני מעצרו המנהלי נחקר אל-אטרש בידי המודיעין הפלסטיני.

בתשובה לפניית הוועד להגנה על עיתונאים נמסר מצה"ל כי העיתונאים עצורים מנהלית בשל מעורבותם בארגוני טרור, ובהם חמאס והחזית העממית לשחרור פלסטין, וכי מעצרם נועד להיות צעד מגן המונע איום ביטחוני שאינו ניתן לטיפול בהליכים פליליים בשל מידע סודי.

ארבעת העיתונאים הנוספים הכלואים בישראל הם אחמד דארוויש, מנהל תחנת הרדיו א-סנאבל בעיירה דורא, שנעצר בחודש אוגוסט האחרון יחד עם שלושה מעובדי התחנה - מוחמד אימרן, מונתסר נסאר ונידאל עמרו. הארבעה נעצרו והואשמו בהסתה, תמיכה בארגוני טרור ופרסום מידע על פעילות צבאית.

בכתב האישום נגד דארוויש מוזכרים שבעה מקרים שבהם שודרו דברי הסתה בתחנת הרדיו. בארבעה מהמקרים דיווחו אנשי התחנה בשידור חי על פשיטות ליליות של הצבא הישראלי בעיירה ועדכנו על מיקומי החיילים. עם זאת, לא מצוטטות באישום קריאות לפגיעה בחיילים. שלושת מקרי ההסתה הנוספים שמוזכרים בכתב האישום נוגעים לשיתוף תכנים בעמוד הפייסבוק של התחנה שהיללו את מוחמד פקיה, רוצחו של מיכאל מרק, שנהרג בחילופי אש עם כוחות צה"ל. גזר דינם של עובדי תחנת א-סנאבל טרם ניתן.

בתגובה לפניית הוועד להגנה על עיתונאים בעניין מעצר עובדי תחנת הרדיו נמסר מצה"ל כי הוא מכבד את חופש הביטוי וחופש העיתונות אולם מבדיל בינם לבין עידוד מעשי טרור ואלימות נגד אזרחים.

Read this article in English