"האו"ם מציג: כנס 'השלום במזה"ת' – ללא אף נציג ישראלי", קבעה חד-משמעית כותרת שהתפרסמה היום (11.9) בעמודי החדשות של העיתון "ישראל היום". קוראים שהסתפקו בקריאת הכותרת בלבד עלולים היו להתרשם כי אף ישראלי לא לקח חלק בכנס – ואולם, לא כך הדבר. למעשה, בכנס השתתפו כמה וכמה נציגים ישראלים.

הכנס שעליו דווח ב"ישראל היום", שהתקיים בדרום-אפריקה ועסק בהיבטים התקשורתיים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, החל ביום האחרון של חודש אוגוסט. היום, למעלה משבוע לאחר סיומו, צצו בתקשורת הישראלית דיווחים המבוססים על דברים שמסר דני דנון, שגריר ישראל באו"ם. השר לשעבר דנון הלין, בין היתר, על כך שבכנס לא השתתף נציג רשמי של ממשלת ישראל.

התלונה של דנון, המדויקת מבחינה עובדתית, הפכה ב"ישראל היום" להטעיה. הכתב המדיני שלמה צזנה ידע לספר לקוראים שבכנס השתתפו "במאים, עיתונאים, פוליטיקאים, אקדמאים ומומחים מתחומים שונים" – אך נכשל מלעדכן כי בין אותם משתתפים נכללו גם נציגים מישראל: הדוקומנטריסטית תמר ירום, יוצר הטלוויזיה אילן שפלר ("ארץ נהדרת") והמעצב וחוקר המדיה מושון זר-אביב. שלושתם הוזמנו לכנס על תקן דוברים רשמיים.

"לבדוק עובדות, ואם טעינו נתקן". חמשת הדיברות של "ישראל היום"

"לבדוק עובדות, ואם טעינו נתקן". חמשת הדיברות של "ישראל היום"

טענה אחרת שהעלה דנון ונכללה בכתבה של צזנה היא ש"נציגים רשמיים של ה-BDS לקחו חלק פעיל באירוע" וש"רובם המוחלט של הדוברים בסמינר ידועים כבעלי עמדות אנטי-ישראליות ידועות". האומנם? משיחה עם מושון זר-אביב, שהשתתף בכנס, עולה כי מדובר בתיאור מסולף. "בכנס לא דיברו נציגים רשמיים של תנועת ה-BDS – היו פעילים של ה-BDS בקהל, ששאלו שאלות לא מאוד אינטליגנטיות, אבל הם לא היו דוברים בכנס", סיפר בשיחה עם "העין השביעית".

המצג שלפיו מדובר במעין כנס שנאה ומשטמה לישראל הוא לכל הפחות שנוי במחלוקת. "היה משהו מאוד-מאוד פרווה בכנס הזה, לא היתה אמירה משמעותית אחת שקשרה איכשהו בין האפרטהייד הדרום-אפריקאי למה שעשוי להיתפס כאפרטהייד הישראלי", אמר זר-אביב בהקשר זה. "המסקנה העצובה שלי מהכנס הזה, כמישהו שכן רוצה לראות שינוי, היא שהאו"ם כל-כך מסונדל על-ידי הווטו האמריקאי, שהדבר היחיד שנותר לו לעשות עבור הפלסטינים זה כנסים מהסוג הזה, שלא משנים הרבה ולא נראה שהם בכלל מכוונים לאיזשהו שינוי".

ב"ישראל היום", שם מצהירים מדי בוקר על מחויבות "לבדוק עובדות" ("ואם טעינו נתקן"), בחרו שלא להגיב לדברים. "מסרבים להתייחס", מסרה הדוברת לירון ורדי-גלר. הכתב שלמה צזנה בחר גם הוא שלא למסור תגובה.