באופן רשמי, התגובה של רשת לפרסום של איתמר ב"ז מלפני שבועות אחדים על הצנזורה העצמית בתוכנית הבוקר של הזכיינית – היתה תקיפה. ב"ז חשף ב"עין השביעית" כי אחת מעובדות תוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 אמרה לפעילת סביבה כי אין אפשרות לעשות בתוכנית "העולם הבוקר" אייטם על הרחבת בתי-הזיקוק באזור חיפה – משום שהבעלים של בתי-הזיקוק, עידן עופר ואהוד אנג'ל, הם גם בעלי השליטה ברשת.

"זה הון-שלטון, מותק", אמרה עובדת התוכנית לפעילה. בתגובה לידיעה נמסר מרשת: "לא היה ולא נברא, ואם 'העין השביעית' היתה עושה עבודה עיתונאית ראויה, היתה מגלה שרק לפני שבועיים היה אייטם גדול וביקורתי בעניין".

באופן בלתי רשמי, התגובה של רשת היתה חריפה עוד יותר. דוברת הזכיינית יעל גאוני ועורך "העולם הבוקר" תום כספי מסרו ל"עין השביעית" כי לו היתה מתבצעת בדיקה מקיפה של תכני התוכנית היתה מופיעה ב"עין השביעית" כתבה הפוכה, על כך שב"העולם הבוקר", למרות זהות הבעלים של הזכיינית, היו יותר אייטמים על הזיהום בחיפה מאשר בכל כלי תקשורת אחר, כולל מתן ביטוי לפעילי הסביבה והאופוזיציה בחיפה. "לכו תעשו בדיקה ותביאו כתבה הפוכה", אמרו גאוני וכספי. "תסתכלו בשנתיים האחרונות כמה אייטמים עשינו על הנושא הזה".

הלכנו, בדקנו, הסתכלנו. הכתבה שתוכלו לקרוא להלן, למרבה הצער של דוברות רשת ועורך "העולם הבוקר", ולמורת רוחם של מי שהעיתונות והדמוקרטיה בישראל חשובים לו – אינה הפוכה לזו הקודמת.

מבדיקת "העין השביעית" עלה כי בשנתיים האחרונות שודרו ב"העולם הבוקר" שישה אייטמים אולפניים על ההשלכות של זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, היכן ששוכנים המפעלים הפטרוכימיים שבבעלות עופר. האם אפשר לטעון שממוצע של אייטם אחד בכל ארבעה חודשים הוא סיקור מוגבר ובולט של סוגיה מסוימת? גם אם ברשת יבחרו לטעון כך, בחינה של הראיונות עצמם מעלה כי התוכן היה רחוק מלהיות ביקורתי כלפי המפעלים של עופר. למעשה, הפעם היחידה שבה הוזכר השם המפורש "משפחת עופר", היתה בהקשר של קביעה כי המשפחה עשתה מאמצים למניעת זיהום מרגע שרכשה את המפעלים.

כמה דוגמאות מייצגות לאופן שבו מטפלת תוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 רשת בסוגיית הזיהום בחיפה

בשלושה מששת האייטמים על זיהום האוויר בחיפה התראיין ראש עיריית חיפה יונה יהב, שביקר את מדיניות הממשלה והאשים אותה בזיהום. באייטם נוסף התראיין הדובר של יהב דאז, עידו מינקובסקי, שעשה כמותו. באייטם אחר התראיין מנכ"ל איגוד ערים חיפה עופר דרסלר, שהכחיש נתונים על הקשר בין זיהום לתחלואה חריגה. באייטם הנותר התראיין באולפן השר להגנת הסביבה דאז אבי גבאי, שהבהיר כי הוא פועל לשיפור המצב וכבר יש תוצאות.

באף אחד מהאייטמים לא נשמע קולם של פעילי סביבה או של האופוזיציה החיפאית. הם לא התראיינו באולפן ואף לא הורשו להתבטא בשיחה טלפונית. באף אחד מהאייטמים לא הופנתה ביקורת ישירה כלפי משפחת עופר, לא הוזכר מי הבעלים של בתי-הזיקוק המזהמים ולא נדרש מהם לקחת אחריות על תוצאות הזיהום. 

במקום זאת, פעם אחר פעם הוסטה הביקורת בדבר זיהום האוויר מהבעלים הפרטיים של המפעלים לבעלים הקודמים – ממשלת ישראל. כמה מהאייטמים אמנם לוו בתצלומי ארובות המפעלים של בז"ן, אולם הקשר בין הארובות לאיש העסקים עידן עופר נותר עלום.

עימתנו את רשת עם הממצאים, אך בזכיינית בחרו לטעון בתגובה כי הנושא עולה דרך קבע בתוכנית, בצורה אובייקטיבית ובמקצועיות. כשנתבקשו לספק דוגמאות לכך – סירבו. כשנשאלו אם ידוע להם על דיווחים שאולי החמצנו ושמטפלים בביקורתיות בזיהום התעשייתי בחיפה – סירבו לענות. תכני ששת הדיווחים שעלו בבדיקה שלנו מפורטים להלן.

אייטם 1: מאז שהמפעלים עברו לידיים פרטיות נהייה מהפך באיכות האוויר

ב-15.4.15, על רקע פרסום נתונים של משרד הבריאות שלפיהם מחצית מהילדים חולי הסרטן בחיפה חלו עקב זיהום האוויר, התראיין ב"העולם הבוקר" דובר עיריית חיפה דאז עידו מינקובסקי. הילה קורח, המגישה את התוכנית לצד אברי גלעד, שאלה את הדובר: "מה עיריית חיפה עושה בנידון?". הדובר שטח את משנתו, הסביר כי האוויר באזור המפרץ הוא כיום המנוטר ביותר בעולם, וציין אגב כך כי "מאז שהמפעלים עברו לידיים פרטיות, בשמונה שנים האחרונות, נהייה מהפך באיכות האוויר. אני לא אגיד שהיום אוויר ההרים צלול כיין, אבל גם בז'בוטינסקי בתל-אביב לא פחות מסוכן לגור מבחינת תחבורה".

בשלב זה העיר אברי גלעד: "זאת אומרת מאז שבתי-הזיקוק נמכרו מהמדינה לאחים עופר". זו הפעם היחידה ששמם המפורש של הבעלים נכלל באייטמים על זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה ששודרו בתוכנית בשנתיים האחרונות. כאמור, מדובר באזכור שדווקא מנקה את המשפחה מכתם הזיהום.

הדובר מינקובסקי, אגב, לא ניצל את ההזדמנות כדי לדרוש מבעלי המפעלים להשתפר עוד יותר. למעשה, הוא לא דרש מהם דבר. הביקורת שלו הופנתה אל המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, שלדבריו מזניחים את מלאכתם.

אייטם 2: המדינה זיהמה את האזור

ב-12.8.15 שוחחו ב"העולם הבוקר" עם ראש עיריית חיפה יונה יהב על התוכנית של המשרד להגנת הסביבה למלחמה בזיהום האוויר במפרץ חיפה. הבעלים, משפחת עופר, לא הוזכרו. יהב, במה שבהמשך יסתמן כדפוס קבוע אצלו, העביר את הביקורת למדינת ישראל. לדבריו, לאורך השנים המדינה "זיהמה את האזור בצורה חסרת תקדים ולא ספרה את התושבים".

יהב לא הזכיר את משפחת עופר וגם לא את חברת בתי-זיקוק לנפט בע"מ (בז"ן) שבשליטתה. מנגד מצא לנכון יהב לציין כי המדינה היא גם כיום הבעלים של תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ (תש"ן), האחראית לצינורות באזור. בנוסף מתח ביקורת גם על מיכל האמוניה במפרץ חיפה, שאף הוא אינו נמצא בבעלות משפחת עופר, אלא בבעלות חיפה-כימיקלים, תאגיד הכפוף לחברת Trans Resources Inc שבשליטת קבוצת טראמפ.

אחרי שהשיחה עם יהב עברה לנושאי פליטות אוטובוסים העיר אברי גלעד: "עיקר הזיהום הוא הפליטות של המפעלים, מה יהיה עליהן?". יהב הבטיח הכבדת הבדיקה על המפעלים. אלא שכאמור, המפעלים שעליהם דובר קודם לכן היו תש"ן ומיכל האמוניה, ולא מפעליה של משפחת עופר.

"האבחונים השגויים במערכת הבריאות בישראל", "המחקר על התחלואה בחיפה בשל הזיהום – שגוי", "העולם הבוקר", 8.8.2016

"האבחונים השגויים במערכת הבריאות בישראל", "המחקר על התחלואה בחיפה בשל הזיהום – שגוי", "העולם הבוקר", 8.8.16

אייטם 3: "מה שפה נאמר לא נכון, לחלוטין"

ב-1.2.16 הקדישו ב"העולם הבוקר" אייטם לדיון בזיהום במפרץ חיפה בעקבות הדיווח הדרמטי של כתב חדשות ערוץ 2 חיים ריבלין על הפגיעה בבריאות תושבי האזור, בין היתר בבריאותם של עוברים. ריבלין שוחח עם קורח וגלעד בטלפון ומסר את תמצית הממצאים שפרסם יום קודם לכן במהדורה. בהמשך התראיין באולפן ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים חיפה, הפועל מכוחן של רשויות מקומיות באזור ומנטר בין היתר את איכות האוויר. דרסלר ביקש להרגיע את הציבור ולסתור את ממצאיו של ריבלין.

העיתונאי ריבלין הזכיר במפורש את בז"ן, והסביר כי המחקר שעל תוצאותיו דיווח נולד בעקבות בקשתם להרחיב את המפעלים הפטרוכימיים באזור המפרץ. דרסלר, מנגד, טען כי המידע שהביא כתב חדשות 2 לא מדויק. "מה שפה נאמר לא נכון. לחלוטין לא נכון", הבהיר. ריבלין טען בתשובה כי דרסלר זורה חול בעיניים. משפחת עופר שוב לא הוזכרה.

אייטם 4: יש ירידה בזיהום האוויר בחיפה

ב-9.2.16 התארח באולפן "העולם הבוקר" השר לאיכות הסביבה דאז, אבי גבאי, כדי לדבר על תוכניתו להפחתת הזיהום בחיפה. השר גבאי פתח את דבריו בכך שבחודשים האחרונים נרשמה ירידה של 11 אחוז בשיעור זיהום האוויר באזור, כתוצאה מהתוכנית שהוביל.

"בחיפה יש זיהום אוויר עודף", קבע גבאי, "זיהום אוויר עודף גורם לתחלואה עודפת. נקודה. לא צריך להיות לא פרופסור, רק תתרן שלא מריח כלום ועובר בחיפה לא מבין שיש זיהום אוויר". "מתי יקום האדם", שאל גלעד את השר גבאי, "שיגיד, 'סליחה, המציאות השתנתה, בתוך אוכלוסייה עירונית כל-כך צפופה לא יכול להתקיים אזור תעשייה כזה, צריך להחליף אותו, כתוכנית עשור, בתעשיות נקיות! אי-אפשר לקיים את זה יותר!'". "זה בערך מה שאנחנו עושים", השיב השר גבאי.

שוב, שמה של משפחת עופר לא הוזכר. גם לא בז"ן או חברת האם של המפעלים, החברה-לישראל.

אייטם 5: כל מה שהתרחש שמה מבחינה זיהומית נעשה על-ידי מדינת ישראל

ב-22.2.16 שב והתראיין ראש עיריית חיפה יונה יהב בתוכנית, כשמוקד הראיון הפעם היה מיכל האמוניה, אשר כאמור אינו קשור לבעלים של זכיינית ערוץ 2. בתום השיחה על המיכל שאל גלעד את יהב: "מה קורה עם זיהום האוויר?".

"גם בהקשר הזה ממשלת ישראל צריכה להיות אמיצה", השיב ראש עיריית חיפה, "להחליט שבז"ן לא מתרחב, שמצמצמים, שמוציאים משמה את המפעלים שמזהמים".

מיד בהמשך הדגיש יהב: "בז"ן חמישים שנה היה בבעלות המדינה, כל מה שהתרחש שמה מבחינה זיהומית נעשה על-ידי מדינת ישראל. היא חבה את החוב הזה, לעשות את העבודה כמו שצריך ומהר". שמם של משפחת עופר או של עידן עופר שוב נעדר מהדיון.

אייטם 6: הממשלה גרמה למצב הזה שם

ב-8.8.16, ימים אחדים אחרי שנאמר לפעילת הסביבה אלה נווה כי לא ניתן לדווח באופן ביקורתי על המפעלים של עידן עופר ואהוד אנג'ל בשל בעלותם על זכיינית רשת, שב ראש עיריית חיפה ל"העולם הבוקר". הפעם הוזמן ראש העירייה לדבר על ההודעה של משרד הבריאות כי המחקר עליו דיווח ריבלין כחצי שנה קודם לכן אינו מבוסס.

יהב חזר על המסר שנתן בהופעותיו הקודמות: הזיהום באזור קשור לממשלת ישראל. הממשלה היא שאישרה את הרחבת בז"ן, והיא זו שאחראית לזיהום. "הממשלה גרמה למצב הזה שם", אמר יהב, "היא היתה בעלים של כל המפעלים האלה שאנחנו היום מדברים בהם, היא היום בעלים של מפעלים כמו תש"ן שממשיכים לזהם את האדמה וממשיכים להיות סכנה לקרית חיים מערבית".

משפחת עופר, הבעלים הנוכחיים של בז"ן, מי שייהנו מאישור הרחבתם, שוב נותרו מחוץ לשיחה.

רשת: העובדות לא נכונות, ומדברות בעד עצמן

בעקבות הבדיקה פנינו לרשת בבקשה לתגובה. הדגשנו כי ייתכן והבדיקה שלנו לא היה מקיפה דיה, ואולי החמצנו אייטם אחד או שניים. הרי יכול להיות שהיה שידור שבו התארח באולפן "העולם הבוקר" נציג פעילי הסביבה ומתח ביקורת ישירה על הזיהום הנמשך, כולל זה שיוצא ממפעלי משפחת עופר. ביקשנו, ככל שהחמצנו אייטם, לקבל מידע על כך.

בתגובה נמסר תחילה מהזכיינית רשת כך: "לצערנו דומה שהחלטתם לטפל במציאות באופן מוטה ולא אובייקטיבי. העובדות שאתם מציינים אינן נכונות. תוכנית הבוקר תמשיך לשדר באופן אובייקטיבי ומקצועי לטובת קהל הצופים".

פנינו שוב לרשת, בבקשה לדעת אילו עובדות שציינו בבקשת התגובה אינן נכונות. האם היו יותר משישה אייטמים בשנתיים האחרונות על נושא הזיהום במפרץ? האם נכלל בהם ראיון עם פעיל סביבה? האם נמתחה ביקורת ישירה על משפחת עופר?

בתגובה נמסרה תגובה עדכנית, שנסוגה מהקביעה כי הנתונים שהצגנו אינם נכונים. "נושא זיהום האוויר בחיפה", נמסר מרשת, "הוא חשוב וראוי לתוכנית 'העולם הבוקר' ולפיכך הנושא עלה, עולה ויעלה על סדר היום של התוכנית תמיד, זאת בצורה אובייקטיביות ובמקצועיות לטובת קהל הצופים. על אף הידיעה הקודמת שפורסמה ב'עין השביעית' שלפיה ניתנה הנחיה שלא לעסוק כלל בנושא זה, הרי שעתה מביא האתר את שלל הדוגמאות שבהן הנושא עלה שוב ושוב. לכן, נסתפק בעובדות המדברות בעד עצמן".

חשוב לציין כי בניגוד לתוכן התגובה של רשת, בידיעה הקודמת לא נטען שישנה "הנחיה שלא לעסוק כלל בנושא", אלא רק שניסיון להביא לשידור אייטם ביקורתי הסתיים בלא כלום, ושלדברי עובדת התוכנית הסיבה היתה קשרי הבעלות המשותפים לבתי-הזיקוק והזכיינית.