העיתונאי משה נסטלבאום חזר בו מעל דוכן העדים מהודאתו בפני נציבות שירות המדינה שלפיה גם לאחר שמונה למנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון התבטא באופן בלתי ראוי כלפי יגאל רביד. נסטלבאום הסביר בחקירתו בבית-הדין לעבודה כי נאלץ להודות בסעיפים בלתי נכונים כדי להביא את הקובלנה נגדו לכדי סיום.

העימות בין רביד לנסטלבאום התפרץ לפני שנים אחדות, לאחר שהאחרון מונה למנהלו של הראשון. בין היתר פנו רביד ועמיתו רותם אברוצקי לבית-הדין למשמעת של עובדי המדינה והגישו תובענה שלפיה נסטלבאום התבטא באופן בלתי ראוי כלפיהם. בדצמבר 2013 הודה נסטלבאום, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות המשמעות שיוחסו לו והורשע בביצוען. כמה ימים אחר-כך נגזרו עליו נזיפה, הפקעת משכורת, העברה לתפקיד שאינו ניהולי ופסילה לשלושה חודשים מכל תפקיד ניהולי.

חרף גזר הדין של נציבות שירות המדינה, העימות בין נסטלבאום לרביד לא פסק, רק עבר לאפיקים משפטיים אחרים. רביד הגיש תביעת דיבה נגד נסטלבאום בסך חצי מיליון שקל, ואילו נסטלבאום הגיש תביעה נגדית בסך מיליון שקל. בשבועות האחרונים התנהלו חקירות העדים בתביעות ההדדיות, ואחרי שנחקרו רביד ועדיו הגיע תורו של נסטלבאום. את רביד מייצגים עורכי-הדין דור חזקיה ויונתן אבישר, ואילו נסטלבאום מיוצג על-ידי עורכי-הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס בתביעה שהגיש נגדו רביד, ועל-ידי עורכי-הדין אמיר טיטונוביץ' ואפרת אזולאי בתביעה שהוא עצמו הגיש נגד רביד.

לפי פרוטוקול הדיון האחרון, שנערך לפני כשבועיים, כשנשאל נסטלבאום על-ידי בא-כוחו של רביד האם אכן השמיע הערות פוגעניות כלפי מרשו השיב כי אכן היו דברים מעולם, אך לפני התקופה שבה היה מנהלו הישיר.

נסטלבאום סיפר כיצד כשהיה חברו של רביד, הגיע פעם אחת לביתו למסיבה. "כשהגעתי למקום התברר לי שהגעתי למסיבה שמרבית משתתפיה, אם לא כולם, היו חברים בקהילת הלהט"ב", העיד נסטלבאום והוסיף כי רביד קיבל אותו בשמחה ואמר לו: "שמור על התחת שלך, כמה מהחברים שלי דלוקים עליו". לדברי נסטלבאום, הוא לא הופתע מהאמירה, ולא נעלב, שכן "זה היה חלק מההומור שהתנהל בינינו". בתגובה אמר לו, גם כן בהומור: "אל תדאג, באתי עם תחתונים מפח". לדבריו, גם רביד "לא ראה בכך יותר מאמירה הומוריסטית".

לדברי נסטלבאום, לאחר שהפך למנהלו הישיר של רביד כמנהל חטיבת החדשות של ערוץ 1, לא העיר עוד הערות דומות לעברו. בא כוחו של רביד הפנה את נסטלבאום לגזר הדין שניתן בתובענה נגדו, שם כתוב במפורש כי הודה והורשע בכך שהעיר הערות פוגעניות כלפי רביד "בין היתר לאחר" שמונה לתפקיד מנהל חטיבת החדשות. "איך זה עולה בקנה אחד עם עדותך?", נשאל.

להורדת הקובץ (PDF, 130KB)

"אני אכן הודיתי", השיב נסטלבאום, "אבל אני מבקש להביא לידיעת בית-הדין כי כאשר נעשות עסקאות טיעון או הסדרי טיעון מתבקשים האנשים החתומים על ההסדרים להודות גם בסעיפים שלא אמרו מעולם, ומכיוון שנסגרה איתי עסקת טיעון שהיתה 160 מעלות שונה מכתב האישום הראשון שהוגש נגדי, הרי שלא היתה לי סיבה שלא להסכים לכך". נסטלבאום הוסיף כי "ברור לכל, ואני אומר את זה חד-משמעית, שלמרות מה שרשום כאן הדברים לא נאמרו והם נעשו רק בשל רצונה ולהיטותה של נציבות שירות המדינה להביא לסגירת התיק".

נסטלבאום נשאל האם גם הודאתו באותו הליך בכך שהתייחס באופן מבזה לנטייתם המינית של רביד ואברוצקי אינה נכונה, והשיב: "ברור שזה לא נכון". נסטלבאום הסביר כי הסכים להסדר הטיעון שבו הודה בסעיפים הללו "בגלל סיבות בריאות ובגלל שנאמר לי שאם אגיע להסדר טיעון ייתכן ואספיק להיכנס לתפקיד מנהל הטלוויזיה הישראלית".

עוד נשאל נסטלבאום על טענות שהעלו כלפיו בעדותם עובדי הרשות יאיר ויינרב, אבי מוסקל ולינדה בר – והכחיש אותן. לדבריו, בניגוד לעדותו של ויינרב, הוא לא נתן הוראה שלא להראות את רביד על המסך בטקס שהגיש וצולם עבור ערוץ 1. "זה בדיוק תפקידי, להגן על המסך", טען נסטלבאום בחקירתו. "לא איפשרתי לאף עובד בחטיבת החדשות לקדם את החלטורות שלו על המסך". נסטלבאום הכחיש גם את האמירות שיוחסו לו על-ידי עדיו של רביד, כאילו אמר "אני לא יכול לראות את המתחנגלים והמתרוממים האלה יותר על המסך" ("לא נכון, מעולם לא השתמשתי במינוח הזה"), וכן "אני אוהב מאוד לזיין אותו עם חיוך, כשהוא לא יודע מאיפה זה מגיע לו" ("ממש לא").

בנוסף סיפר נסטלבאום על מקרה שבו ביקש מאברוצקי להכין כתבה ל"יומן" על מקומות בילוי בתל-אביב, וכשצפה בכתבה, דקות אחדות לפני שידורה, ראה כי באחד הקטעים אברוצקי ריאיין את האדריכל אילן פיבקו בחדר שירותים של מועדון יוקרתי. בשלב מסוים, העיד נסטלבאום, פנה אברוצקי אל פיבקו ואמר לו "אנחנו מכירים את חדר השירותים הזה שהוצג לציבור בכתבה כי שנינו הזדיינו פה". לדברי נסטלבאום, הוא חתך את הקטע הזה מהכתבה.

לצד נסטלבאום עלה להעיד בדיון האחרון בבית-הדין האזורי לעבודה גם זליג רבינוביץ', לשעבר עוזרו הבכיר של מנכ"ל רשות השידור ומי שחזר בימים האחרונים לכותרות בעקבות תחקיר "המקור" על הנעשה ברשות, במסגרתו העידו אנשים כי בכירי הרשות הציעו להם הצעות מושחתות. בתצהיר שהגיש רבינוביץ' מטעם נסטלבאום אמר עליו העוזר הבכיר כך: "הכרתי את נסטלבאום כמקצוען, כשאפתן, כאדם וכמנהל חרוץ ומדויק בעבודתו. [...] לא אחת נתקלתי בסגנונו הישיר של נסטלבאום, אשר לא נמנע מלהפנות הערות מקצועיות לעובדים שהיו נתונים למרותו. אני יכול להבין שלפעמים גרמו הערותיו לתחושה לא נעימה בלבו של העובד שאליו הן הופנו".

בעדותו בבית-הדין נשאל רבינוביץ' למה התכוון כשהצהיר על כך שהערותיו יכולות לגרום לתחושה לא נעימה בקרב עובדיו, והשיב: "אני מכיר את משה 20 ומשהו שנה, כפי שאתה יכול לראות הוא בגובה שני מטר ומשהו. כשהוא פונה לבנאדם ומדבר בקול רגיל אולי יש תחושה... ראיתי מקרים שאנשים נרתעו מאופן הדיבור שלו, אולי מהגובה שלו, מהישירות שלו". עם זאת, רבינוביץ' העיד כי הוא לא ראה מעולם את נסטלבאום "חוצה את הגבול ברמה שהיא לא סבירה".

31118-07-14
46612-10-14