איך נתפרים תפקידים בכדורגל הישראלי? שיעור מאלף התרחש סביב ה"פרסום ראשון" שהתפרסם ביום רביעי האחרון ב-one, על מועמדותו של איציק זוהר למנג'ר מכבי נתניה. זוהי דוגמה נוספת המסבירה מדוע הכדורגל הישראלי שכונתי ורדוד. בשלולית הדלוחה שבה מתפלשים המעורבים אפשר למצוא אתרים וכתבי ספורט שמתאימים את עצמם לזירה ולמעמד, ומנציחים את העליבות והבינוניות.

מכבי נתניה עוברת העונה תקופה ירודה במיוחד. היא שקועה במקום האחרון בליגה עם ניצחון אחד בלבד, מרבית האוהדים הצביעו ברגליים והפסיקו להגיע, וחלק מהם עסוקים במחאה נגד היו"ר דורון אוסידון ודורשים שיעזוב. למרות הכישלון המקצועי, כלי תקשורת ועיתונאים רבים ממשיכים לדברר את המחדל שבראשו עומד אוסידון.

הדובר המסור ביותר של אוסידון בתקשורת הוא משה "תקשיב טוב מה אני אומר לך" פרימו, הידוע גם כאוהד של מכבי נתניה. לפרימו יש קו ישיר ליו"ר הקבוצה. בתוכניות "שער השבת" בערוץ הספורט הוא מקפיד לכנות את היו"ר "דורון". ברשת אפשר למצוא צילום שלו מבלה עם "דורון" במועדון לילה, או לבוש בטריינינג של מכבי נתניה במחנה אימונים בהונגריה.

פרימו ידע בדרך כלל מה מתרחש בקבוצה, לא קטל אותה במלים מזלזלות כפי שנהג כלפי הפועל חיפה, עכו, מכבי תל-אביב וקבוצות אחרות, שמצבן טוב לאין ערוך מזה של נתניה. באחת התוכניות סיפר שלקבוצה אמור להגיע רכש שיאושש אותה, אבל "אני עוד לא יכול לדבר על זה עדיין". ניכר מכך שהאינטרסים של הקבוצה חשובים לו יותר מאלה של הצופים, שעימם הוא אמור לחלוק מידע. את עזיבתם של מספר מקורבים לקבוצה במחאה על התנהלות היו"ר הסביר במלים "כל אלה שהוא העיף, אני שם את היד, רק נזק לנתניה (הם גרמו)!".

"איציק זוהר קיבל הצעה לשמש כמנג'ר נתניה", one

"איציק זוהר קיבל הצעה לשמש כמנג'ר נתניה", one

חברים יש לאוסידון גם ב-one, האתר הפועל ללא מורא וללא משוא פנים למען מקורבים וחברים. כפועל יוצא, התמסרה למען אוסידון גם תוכנית הספורט ברדיו 102 המזוהה עם one, עמוסת הדאחקות והצחקוקים, בהגשת אופירה אסייג והחברים איציק זוהר ואייל ברקוביץ'.

אוסידון לא זר להם. לפחות לא לאסייג ולזוהר, ולעיתונאים אחרים. בבעלותו היו כמה מועדונים, והוא זכה במדורי הרכילות לתואר "מלך חיי הלילה של תל-אביב". אסייג וזוהר נהגו לבלות במקומות שלו. ב-2011 הגשים אוסידון חלום ילדות לנהל קבוצת כדורגל כשנענה לפנייתו של אלי טביב והפך ליו"ר הפועל תל-אביב. בחלוף חצי שנה התפטר בטריקת דלת במחאה על התנהלותו של טביב. את הודעת הפיטורים בחר לעשות בדרמטיות באמצעות "ידיעות אחרונות". בתשובה לשאלת "העין השביעית" בזמנו, למה דווקא ב"ידיעות", ענה אז אוסידון ש"ידיעות" הוא עיתון רציני וחזק, "וחוץ מזה נדב צנציפר (שקיבל את הסקופ) הוא חבר שלי, חבר טוב, אנחנו מכירים עוד מלפני התקופה שלי בהפועל תל-אביב".

ביוני 2015 מונה על-ידי ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, ליו"ר מכבי נתניה, ומאז הקבוצה בפשיטת רגל מקצועית ‒ וכאמור, תחת מחאת אוהדים מתמשכת הקוראת לו להתפטר. אוסידון לא מתכוון ללכת לשום מקום. בטח לא עם הגיבוי שהוא מקבל מחבריו בתקשורת.

הדיווחים של מרבית הכתבים המסקרים את הקבוצה נעים בין קורקטי לחלבי. היחס המפרגן ליו"ר הכושל הצמיח בשבוע שעבר פרסום ב-one ולפיו "איציק זוהר קיבל הצעה לשמש מנג'ר מכבי נתניה". את ההצעה קיבל זוהר מאוסידון, שנענה להמלצה חמה מאייל ברקוביץ' תוך כדי שאסייג מאיצה ביו"ר לקחת את הטיפ בשתי ידיים, ואיציק זוהר יושב על ידה באולפן. כל זאת בשידור חי ברדיו.

איציק זוהר ואייל ברקוביץ באולפן one (צילום מסך)

איציק זוהר ואייל ברקוביץ באולפן one (צילום מסך)

העניינים התבשלו ברדיו 102 עוד ב-30 בנובמבר אשתקד, כשאוסידון עלה לראיון בפני החבר'ה המפרגנים. אחרי שתיים-שלוש שאלות "קשות" להנחתה על מצב הקבוצה בליגה, ואחרי שסיים לתאר את נפלאות הניהול שלו והאיזון התקציבי שהביא, החלה שיחה מתחנפת ומתקתקה. "איציק רוצה לתת לך פרגון גדול", שח ברקוביץ' לאוסידון. "אם אתה רוצה עוד עשרה שערים בעונה, קח, תחתים את איציק היום. בעיטות עונשין, קרנות, הרמות, יש לך עשרה שערים בטוח". אוסידון ענה: "יש לנו תמונה במסדרון של איציק".

זוהר מצדו גילה בקיאות מפליאה בנעשה במסדרונות הקבוצה, בהחתמות, בשחרורים, כאילו אוסידון מדבר מגרונו. כשאוסידון אמר שלקבוצה יהיה כסף לחיזוק וברקוביץ' שאל מאיפה המימון והערבויות, התערב הסניגור זוהר ואמר: "קודם כל אם הוא אומר שיש לו כסף אז יש כסף, בואו נאמין לו".

לקראת סיום אופירה אסייג נשמעה מרוצה מכך שהחבר-היו"ר צלח בשלום את הראיון, ונזפה בו על שעשה קצת שרירים עד שניאות להתראיין. "למה אתה לא עולה להתראיין אצלנו? הרי any way אתה תעלה, אתה מקבל פה מחמאות, מקבל שבחים…".

זוהר: "פרגונים".

אסייג: "פרגונים, יש פה שלושה אנשים שמסכימים עם כל צעד שלך".

אחרי כמה צחקוקים אינפנטיליים כמיטב המסורת האסייגית, הוסיף זוהר: "ברקו, דיברת קודם על בעיטות. אתה יודע איזה טילים יש לדורון? היינו משחקים כדורגל בשכונה".

ברקוביץ': "אהה, עכשיו אני מבין למה…".

זוהר: "ברור, חברים".

אופירה אסייג (צילום מסך)

אופירה אסייג (צילום מסך)

בשבוע שעבר שוב ניאות אוסידון להתראיין בתוכנית של השלושה "שמסכימים עם כל צעד שלו". מצבה של מכבי נתניה הורע בינתיים עוד יותר. גם נס לא יציל אותה מירידה. אסייג פתחה בשאלה קשה: "יש אוהדים שלא רוצים לראות אותך, יש להם טענות מאוד-מאוד קשות נגדך, הם רוצים שתעזוב". ברקוביץ' סימן בהמשך את הבעיה: "אתה לא איש כדורגל, קח לך איש מקצוע, תוריד ממך את העול הזה".

אוסידון הודה שברקוביץ' צודק, והפרשן מיהר לקפוץ על העגלה: "ויש לי גם בשבילך מישהו כזה, אחר-כך אני אגיד לך מי זה".

אוסידון: "בשנה הקרובה יהיה מנהל מקצועי במכבי נתניה".

זוהר: "יש לו מישהו בשבילך, תשמע אותו, יש לו ניסיון".

אסייג: "סמס לו אייל".

ברקוביץ': "אני יכול להגיד לו פה, אני לא מתבייש".

אופירה: "מי?".

ברקוביץ': "זה שיושב על ידך".

אסייג: "הופפהה, איציק זוהר".

ברקוביץ': "אני יודע שאיציק ודורון מסתדרים יפה מאוד, יש ביניהם כימיה".

אופירה: "נכון".

ברקוביץ': "איציק הוא איש כדורגל [...] אז אני אומר לך דורון, קח את איציק".

אוסידון: "השאלה אם אופירה תשחרר אותו".

אסייג: "אנחנו נעשה חוזה מיוחד".

בהמשך סיכמה אסייג את הראיון: "אז דורון אוסידון, תחזור מסן-דייגו, נעשה ארוחה".

עבר שבוע, אוסידון חזר מסן-דייגו, לא ידוע אם היתה ארוחה, ואם כן ‒ מי השתתף בה ומה אכלו (פרסום בצהובון one טרם עלה), אבל זוהר, לפי הפרסום באתר מאת מי-אם-לא אופירה אסייג, קיבל הצעה מאוסידון וענה שהוא צריך לחשוב על זה. מה החליט איציק, והאם נער הזוהר של הכדורגל יחבור למלך חיי הלילה? חכו לראיון הבא ב-102, שם הרי נחתכים עניינים בכדורגל הישראלי, בין חברים שמריצים זה את זה ותופרים לעצמם תפקידים.

כל ההתרחשות הזאת מתגלגלת בזירה העיתונאית באין מפריע. יד רוחצת יד, לשון נתחבת, והמקפצה גבוהה מפעם לפעם. איש לא מתבייש, בוודאי לא מתנצל. אולפן הרדיו, הסלון של אסייג, המטבח של ברקוביץ' או המחסן של זוהר – הכל היינו הך, והמאזינים? הם אמורים לגחך בחיבה: הרי הכל לטובתם, הכל חשוף וגלוי, ידידותי ומוכר, השכונה של כולנו. ככה מכבסים קליקה כוחנית ומצומצמת, שפועלת לטובת האינטרסים של עצמה, והופכים אותה ללגיטימית. הרי גם ב"יציע העיתונות" טענו לא פעם שמרגע שמפת האינטרסים של חברי הפאנל שקופה וידועה, מותר להם לספסר, בקול גדול או ברמיזות ליודעי דבר, במוניטין שלהם לטובת עצמם ומקורביהם. קהל שיודע הוא קהל חכם, טענו.

אצל אופירה אסייג לקחו את האג'נדה צעד נוסף: אין צורך בהכרזות רשמיות על ניגוד עניינים אפשרי תוך הבטחה מובלעת שהגבולות יישמרו. אדרבא, יראה הקהל וישמע איך אין בעניינים שום ניגוד, לפחות לא עבור בעלי העניין. תראו איך אנחנו תופרים לחבר'ה שלנו ג'ובים בשידור חי, ממש כמו שהרצנו את ברקו לנבחרת וניסינו לסדר לו כמה קבוצות. אין שום צורך להתעצבן, לא להתפלא ובוודאי לא למחות, תזרמו עם הרוח החדשה, חברים. ואתה שם בפינה, תרגיע. או בלשונה של שרת התרבות והספורט החדשה: קאט דה בולשיט.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il