חברת עיתון המודיע בע"מ, המוציאה לאור את היומון החרדי "המודיע", תפצה בעשרות אלפי שקלים עיתונאית שפוטרה מהעיתון לאחר שובה מחופשת לידה. כך קבע בשבוע שעבר השופט שמואל טננבוים מבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו.

העיתונאית סנדרין (סנדי) אסולין עבדה כעורכת המגזין במהדורה הצרפתית של "המודיע" החל משנת 2007. בתחילת 2012 יצאה לחופשת לידה. בעודה בחופשה הודיע לה בא-כוחה של חברת המודיע, עו"ד עמרם מליץ, כי לא תפוטר מיד עם שובה מחופשת הלידה, אולם 45 יום לאחר שובה אפשר יהיה לפטרה. אחרי עוד כמה חילופי דברים, שבהם לחץ המעסיק על העובדת להתפטר מהעבודה וזו סירבה, התקיימה פגישה בין הצדדים ובה נאמר לאסולין כי בזמן שנעדרה התברר להנהלה של "המודיע" כי מערכת העיתון הסתדרה היטב בלעדיה, ועל כן ההנהלה מעדיפה להמשיך להעסיק את מחליפתה, ששכרה נמוך משלה. עוד הובהר לה כי אם תתעקש לחזור לעבודתה, תוכל לשוב לתפקיד אחר ובשכר נמוך יותר.

אסולין דרשה וקיבלה התחייבות לשוב לעבוד ברמת השכר שהיתה לה לפני שיצאה לחופשת לידה, אולם כששבה לעבודה, הפעם ככתבת ולא כעורכת, התברר לה כי במקום להשתכר כ-14 אלף שקל בחודש כבעבר, קיבלה 10,000 שקל בלבד, בטענה שזה היה שכרה הבסיסי טרם יציאתה לחופשה. אחרי שיג ושיח נוסף, שלא עלה יפה, הודיעה הנהלת "המודיע" לאסולין כי היא מפוטרת. בפגישה נוספת בין הצדדים אמרו נציגי הנהלת "המודיע" כי "ההחלטה לסיים עוד היתה כשהיא היתה בהיריון ולא יכלו לפטר אותה".

אסולין פנתה לבית-הדין לעבודה, באמצעות עו"ד שיר-אל נקדימון, ודרשה פיצוי בסך כ-280 אלף שקל בגין עבירה על חוק עבודת נשים, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, פיטורים בחוסר תום לב ועוד. הנהלת "המודיע" טענה להגנתה, באמצעות עו"ד עמרם מליץ, כי אסולין התפטרה אחרי שהוצע לה, משיקולים כלכליים ובשל אי-שביעות רצון מתפקודה, תפקיד של כתבת במקום עורכת.

השופט טננבוים קיבל את טענות אסולין. "על-פי הוראות החוק, היה על החברה להשיב את העובדת לעבודה בתפקידה הקודם ולתת לה הזדמנות ממשית, אמיתית וכנה להשתלב בעבודה ולהוכיח את יכולותיה", כתב בפסק דינו, והוסיף כי הגיע למסקנה שאסולין אכן פוטרה, כפי שהיא טוענת, ולא התפטרה.

עוד נפסק כי הנהלת "המודיע" פעלה בניגוד להוראות חוק עבודת נשים כשהסבה פגיעה לשכרה של אסולין בתקופה שלאחר שובה מחופשת הלידה. עוד נקבע בפסק הדין כי לא הוצגו ראיות לבעיות כלשהן בתפקודה המקצועי של אסולין.

אשר לסוגיית השוויון בעבודה, לפי השופט טננבוים, על אף שהנהלת "המודיע" לא פעלה באופן אקטיבי להפלות את אסולין, במבחן התוצאה אכן ניכרת אפליה. "הוכח כי לעובדת היעדרותה של התובעת ממקום העבודה במהלך חופשת הלידה – עת שמימשה את זכותה כהורה – היה משקל מכריע בתוצאה שהביאה, בסופו של דבר, לנטילת חלק הארי של תפקידה ולאחר מכן לפיטוריה", כתב השופט. "לולא יצאה לחופשת לידה, ולולא נזקקה הנתבעת למחליפה, לא היתה התובעת מפוטרת מעבודתה. כלומר, לא ניתן לנתק את הקשר הסיבתי בין חופשת הלידה של התובעת לפיטוריה, גם אם לנתבעת לא היתה כוונה כזו [...] הנתבעת הפרה הוראת חוק אשר באה להגן על עקרון השוויון, עיקרון שבא להבטיח את זכויותיה של האשה העובדת וליצור מציאות המאפשרת לנשים להשתלב בשוק העבודה ולמגר את הפגיעה בשוויון בשוק העבודה בישראל".

אחרי שמצא כי הנהלת "המודיע" הפרה גם את החובה לניהול שימוע כדין, פסק השופט טננבוים כי עליה לשלם לאסולין פיצויים בסך כ-84 אלף שקל וכן הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

36109-06-13