"בזמנו היו שואלים את השאלה 'האם מה שכתוב בעיתון הוא נכון'. השאלה היא מה לא כתוב בעיתון, ולמה", שואלת דידי לחמן-מסר בתחילת הפרק הראשון של "מגש הכסף", סדרת התעודה המצליחה של דורון צברי ואמיר בן-דוד. החלטה עריכתית שהתקבלה לאחרונה באתר ynet ממחישה את התופעה הפסולה שעליה הצביעה לחמן-מסר, העולה ביתר שאת בדברים שאומר כוכב הפרק, גיא רולניק: כלי תקשורת מרכזיים שבגלל אינטרס זר מונעים מהציבור מידע שיש בו עניין ציבורי מובהק.

כוכב הפרק השני, ירון זליכה, הצביע על "ידיעות אחרונות" כעל חבר בכיר בקבוצת כלי התקשורת המשמשים לשימור "השיטה" המושחתת המתוארת בסדרה. השבוע הצביע כאן שוקי טאוסיג על צירוף מקרים מעורר עניין: באתר החדשות מבית "ידיעות אחרונות", שהוא גם הבימה המקוונת של ערוצי חברת הכבלים הוט, נמנעו מלהעלות לרשת את פרקי "מגש הכסף".

מוקדם יותר השבוע, כשנשאל העורך הראשי של ynet, ערן טיפנברון, מדוע לא עלתה הסדרה לאתר שבראשו הוא עומד, הוא העדיף שלא להגיב לפניית "העין השביעית". גורם ב-ynet ששוחח עם "העין השביעית" מסר כי אין זה צירוף מקרים: פרקי הסדרה לא עלו לאתר כתוצאה מהוראה ישירה שנתן טיפנברון.

ההחלטה של טיפנברון אינה רק החלטה עריכתית, אלא גם החלטה כלכלית. לפי הסכם שנחתם בעבר בין האתר וחברת הכבלים, שני הגופים חולקים ביניהם את ההכנסות מהפרסומות המשובצות במתחם של הוט ב-ynet. לפיכך, ניתן להניח, ההחלטה שלא להעלות לאתר את פרקי הסדרה המצליחה מנעה משני הצדדים הכנסות מפרסום.

בערוץ 8 – הגוף שעבורו הופקה הסדרה – החליטו באופן חריג לשחרר את הפרקים לצפייה חופשית ברשת זמן קצר לאחר שידורם. תוך ימים אחדים נרשמו בחשבון היוטיוב של הערוץ כ-200 אלף צפיות בפרקי הסדרה. השבוע הודיעו בערוץ כי לנוכח העניין הרב שמעוררת הסדרה היא תשודר שוב, ומדי ערב.

"בארבעת הימים האחרונים גלשו לאתר של ערוץ שמונה 946,062 יוניקים. 'המגש' הוא וירוס במערכת", צייץ הבמאי, דורון צברי. מאוחר יותר עדכן כי המספר כבר חצה את קו המיליון.

* * *

כל פרקי "מגש הכסף"

* * *