סרטוני תיעוד פיגועים שבהם נראים מחבלים וקורבנות ברגעיהם האחרונים הם אחת התופעות התקשורתיות הבולטות של גל הטרור הנוכחי. כלי התקשורת, המרבים לשדר את הסרטונים, לוקחים חלק מרכזי בהפצתם. אבי שרף, עורך אתר "הארץ", שוחח על התופעה עם שוקי טאוסיג ונמרוד הלברטל ב"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס.

"לתיעוד של הפיגוע יש ערך חדשותי כשלעצמו", אמר שרף כשנשאל על הדילמות שעורכי החדשות המקבלים לידיהם את סרטוני הפיגועים עומדים מולן. "כשזה חלק מהסיפור, יכול להיות שזה בסדר, אבל כשזה הופך להיות מלכודת קליקים אוטומטית – ולא באופן חד-פעמי – זה משתלט על שיקולי העריכה, וזו בעיה. זו מלכודת קליקים, והרייטינג קובע, בטח באתרים מסחריים, ובטח כשזה וידיאו.

"בווידיאו יש המון פרסומות, מה שנקרא פרה-רול (pre-roll), כך שאתה מקבל את הפיגוע בחסות חברת... אני לא רוצה להזכיר אף חברה – אבל אתה מקבל פרסומת בהתחלה, וזה מכניס הרבה כסף, מושך הרבה צופים וגולשים, ומשתלט על השיקולים. צפיתי בשידורים החיים ביום שלישי בטלוויזיה, ואתה רואה שקוטעים שידור חדשותי חשוב – דיווח חדשותי באמת קריטי להבנת מה שקורה במדינה – ופשוט חותכים את הכתב ומורידים אותו משידור כיוון שבדיוק הגיע למערכת סרטון החיסול".

"החגיגה על הדם משרתת אותנו לרעה. זה רצח, אנשים נרצחים, ואנחנו רואים את השניות האחרונות שלהם – זה לא משהו שצריך לפמפם ויזואלית"

ברור שהדברים האלה הם מגנט של רייטינג, זה דבר שהכי מושך לראות, וזה בוודאי יותר מושך מלהתחיל לקרוא טקסט על הפיגוע. יכול להיות שבעצם יש כאן מטחנת כסף על גב קורבנות הטרור?

"ללא ספק. זה לא שאין לזה ערך חדשותי, אבל השאלה היא איך אתה ממסגר את זה – האם סרטון החיסול הוא חלק מהנרטיב של יום הפיגועים שהיה, או הפיגוע הספציפי שהיה, ואתה נותן גם ויז'ואל לזה – או שאתה מתחיל להוציא חמישה פושים ביום, בכל פעם שאתה מקבל סרטון מזווית אחרת.

"כאשר הסרטון הופך להיות הכותרת הראשית עצמה – 'צפו: תיעוד דרמטי – דקר/דרס/חוסל' – במקום שהכותרת הראשית תעסוק בפיגוע, זו בעיה. כל צופה ישראלי, גם אם הוא לא רוצה, צופה בדברים האלה. כי הוא בכל זאת כן רוצה לראות מה קרה. אבל כשזה משפיע על שיקולי העריכה שלך, אתה בבעיה. צריך לדעת לשים דברים בפרופורציה, וצריך גם לדעת לסנן דברים".

א-פרופו סינון, בתור עורך אתה יכול להצביע על סרטונים שעליהם אמרת "את זה אני לא משדר"?

"לא כל סרטון העלינו לאתר. לא יצאה הנחיה מערכתית שאמרה מראש, 'אל תעשו מהסרטון הזה ככה' או 'כן תעשו מהסרטון הזה ככה', יש שיקול דעת. עובדים פה אנשים עם הרבה שנות ניסיון, ואנחנו לא צריכים להיות המהדורה האקטואלית של 'משחקי הכס'. אני לא חושב שאנחנו צריכים לתת סנאף פיגועים לתוך הווריד".

יכול להיות שזה בגלל שאתם "שמאלנים עוכרי ישראל"?

"אתמול אירחנו במערכת את עמוס הראל, פרשננו הצבאי, לסשן של שאלות ותשובות עם הגולשים, והוא נשאל בדיוק על זה. במקרה יש לי את הציטוט שלו: הראל מסביר – והוא אחד שאי-אפשר לחשוד בו בשמאלנות יתר או בימניות יתר – הוא הסביר שזה גורם נזק כפול: אצלנו בציבור הישראלי זה מגביר תחושה של פחד, של שנאה – אתה יודע שיש פיגוע, ובשנייה שאתה רואה את הדקירות, ואת הדריסה, ואז את החיסול, זה מגביר אצלך את תחושות הפחד והשנאה. בצד השני, כשהסרטונים האלה מגיעים לפלסטינים, זה מסייע להתסיס את הדוקר הבא. יש כבר מידע מודיעיני על כמה מפגעים שיצאו אחרי שנחשפו לסרטונים האלה, כמו הסרטון של המחבל בן ה-13, שאחר-כך רץ ברשת אצל הפלסטינים בתור 'חיסול ישראלי'".

והגיע גם לנאום של אבו-מאזן.

"והגיע לנאום של אבו-מאזן. זה היה כותרת ראשית ב'הארץ' למרות שאנחנו שמאלנים יפי נפש. החגיגה על הדם משרתת אותנו לרעה. אותנו כציבור, לא אותי כ'הארץ'. זה רצח, אנשים נרצחים, ואנחנו רואים את השניות האחרונות שלהם – זה לא משהו שצריך לפמפם ויזואלית".

לכאורה, זה בדיוק מה שהטרור רוצה. הרי זה שדוקרים אדם זה לא מזעזע את יסודות האומה הישראלית, המטרה היא לגרום אפקט של פחד – הטרור עובד לא רק על הקורבן הספציפי שהוא מגיע אליו, אלא על זה שהוא מעורר פחד אצל כל השאר.

"יש לנו כעיתונאים, כאנשי תקשורת, אחריות כפולה. אחת היא לשקף את המציאות כפי שהיא – ואנחנו בתקופה קשה, עם פיגועים קשים, רצחניים. אבל יש לנו גם אחריות כלפי הקהל. אנחנו לא חייבים לדחוף לו את הכל עמוק-עמוק-עמוק לגרון. הוא ישיג את זה בכל מקרה ברשתות, ולצערי הוא גם יקבל את זה בחמישה פושים מאתרים אחרים. אז אני יכול לוותר. הקוראים של אתר 'הארץ' קוראים באותה מידה גם בלי הסנאף הזה".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".