מחול השדים שמתרחש כאן מתחילת השבוע תחת כנפיו של משרד המשפטים חייב להיעצר. הדרך היחידה לעצור אותו – והנסיבות מחייבות לנקוט דרך זו – היא קיומה של מסיבת עיתונאים, פתוחה לשאלות, בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה וראש מח"ש, שיתייחסו באופן ישיר וישר לנסיבות התאבדותו של תנ"צ אפרים ברכה והעניינים הנקשרים אליה.

בעקבות הפרשה הזו, מרובת השמועות והסברות והידיעות הנכונות והלא נכונות, כבר מוטלת גופה אחת. אם משרד המשפטים ימשיך בהוצאת הודעות סתומות למחצה, הניתנות למגוון פרשנויות, אנחנו עלולים למצוא עצמנו במצב חמור יותר. בימים האחרונים שוחח כותב שורות אלו עם רבים מהמעורבים בפרשה, הן בקרב רשויות החוק והן בקרב העיתונאים ששמם נקשר בפרשה. כמה מהמעורבים מגלים בשלב זה מצוקה נפשית שהיא לאו דווקא שונה מזו של ברכה בשבועות שלפני מותו.

לא רק כותב שורות אלו התוודע למצוקה שאליה נשאבו כמה מהמעורבים. גם גורמים רשמיים מזהים אותה. רבים נוטים לחשוב שהתאבדותו של ברכה נבעה בעיקר מהפגיעה בשמו הטוב. כעת מוטל על כפות המאזניים שמם הטוב של אנשים נוספים, כמה מהם עיתונאים. חילופי ההצהרות וההאשמות וההכחשות וההכחשות שכנגד שבין העיתונאים לבין משרד המשפטים חייבים להפסק. הדרך היחידה לעשות סדר בדברים היא במסגרת שאלות שיפנו העיתונאים אל הבכירים הרלבנטיים – יהודה וינשטיין, שי ניצן ואורי כרמל – ותשובות ישירות שאלו יענו בתגובה.

המעשה הקיצוני של ברכה המנוח מטיל על צמרת משרד המשפטים אחריות מוגברת, נוסף לאינטרס הציבורי שבחשיפת פרטי הפרשה הסבוכה הזו, אחת ולתמיד. אם יש חילוקי דעות בקרב הדמויות שהוזכרו לעיל, יתכבדו שם וישלחו למסיבת העיתונאים לפחות אחת מהן. ראשי המערכת אינם יכולים להמשיך להתחבא מאחורי מסך העשן שאולי היה נחוץ מטעמי שמירה על החקירה. המסך הזה התפוגג ונמוג. ואם מי מהבאים בשערי המחלקה לחקירות שוטרים עשה זאת תחת חיסיון, יתכבדו במשרד המשפטים וימסרו את כלל הפרטים שכן ניתן למסור מבחינה משפטית.

מח"ש אכן אינה מרבה למסור פרטים על חקירות שהיא מנהלת. על אף שהדבר עומד בסתירה לאינטרס של העיתונאים המסקרים אותה, יש לזקוף התנהלות זו לזכותה. ברם, הנסיבות כעת חריגות במובן הזה שהנבדק מת, ובפועל – החקירה הסתיימה. ככל שאכן לא התקבלה החלטה לפתוח בחקירה נגד ברכה, שמו הטוב של הקצין לא ייפגע לאחר מותו בשל הודעה והודאה בדבר פרטים חדשים שזרמו למח"ש עלאודותיו בשבועות האחרונים. העובדה שגורם זה או אחר, מקורב לרב פינטו או לא, הגיע ומסר מידע, אין בה כדי לפגוע בשמו הטוב של ברכה. לבוא למח"ש ולמסור מידע על שוטר או קצין – כל אחד יכול.

טוב יעשו הכתבים הרלבנטיים אם יתבעו ממשרד המשפטים לקיים מסיבת עיתונאים פתוחה לשאלות, וטוב יעשו במשרד המשפטים אם ייענו לדרישה כזו ובהקדם. פיקוח נפש דוחה שבת, ומהנימוק הזה, עם כל הכבוד הכן לאבלם של בני משפחת ברכה, יש לקיים את מסיבת העיתונאים הזו כבר עכשיו.