שאט נפש

"למציאות, כידוע, יש הטיה ליברלית", טען הקומיקאי סטיבן קולבר בנאום שנשא ב-2006 בפני נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש, ותא הכתבים של הבית-הלבן. דוגמה טובה לכך מספקים הימים האחרונים, שבהם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מותקף מכל עבר על החלטתו לנאום בפני הקונגרס האמריקאי זמן קצר לפני הבחירות לכנסת ובלי תיאום עם נשיא ארצות-הברית. השמאל בישראל טוען כי ינצל את הבמה לתעמולת בחירות ויפגע ביחסים עם הבית-הלבן; הבית-הלבן משגר מסרים מאיימים במיוחד; אפילו הפרשנית השמרנית פגי נונן ב"וול-סטריט ג'ורנל" מתחה ביקורת על ההופעה הצפויה.

בראש שער "הארץ" מתנוססת הבוקר הכותרת "בכירים אמריקאים: נתניהו שיחק בפוליטיקה על חשבון היחסים עם ארה"ב, קרי נפגע". אמיר אורן מדווח בפנים העיתון כי לדברי הגנרל האמריקאי בדימוס פול איטון, הזמנתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס עלולה "לגרום להסלמה במעשי איבה מצד כוחות הפועלים בשליחות איראן, לשבש את הלחימה בארגון המדינה-האיסלאמית (דאע"ש) ולפגוע בבטחון ארה"ב וישראל". חמי שלו מדווח כי הביקור המתוכנן של נתניהו גרם בינתיים לקריסת התמיכה הדמוקרטית בחקיקת סנקציות חדשות נגד איראן – ההפך מהמטרה המוצהרת של הביקור.

"יהיה קשה לבטוח בנתניהו בעתיד", מצוטט בכותרת הראשית של "מעריב" אדם המזוהה כ"גורם אמריקאי בכיר" שדיבר עם חדשות ערוץ 2. הפרשן שלמה שמיר, שתמצית ממאמרו מתפרסמת בשער העיתון, מגדיר את הנאום הצפוי של נתניהו "מעשה מדיני נפשע שלא היה עולה בדעתו של כל ראש מדינה אחר", ומזהיר מפני ההשלכות. ב"ידיעות אחרונות" מתפרסמת ידיעה תחת הכותרת "הממשל על הנאום בקונגרס: בגידה באמון".

בדיוק בשביל ימים שכאלה המציא שלדון אדלסון את "ישראל היום". עיתון אחד גדול אל מול כל השמאל (וגורמים בוגדניים בימין שמתעקשים לדווח על אירועים מתוך המציאות ולא על התגובות להם מטעם לשכת ראש הממשלה).

"חיוני שרה"מ יופיע, למנוע הסכם רע", נכתב בכותרת הראשית של העיתון. זהו ציטוט, שלפי העיתון נאמר על-ידי "גורמים המקורבים ללשכת רה"מ" (עמוס רגב?). כל הכפולה הפותחת מוקדשת להגנה על הנאום הצפוי. כתבי העיתון מביאים בהרחבה מדברי ה"גורמים המקורבים ללשכת רה"מ". הללו מסבירים כי הקונגרס צפוי להכריע בהסכם המתגבש עם איראן, ועל כן ההופעה של נתניהו מולו היא "קריטית" ונובעת ממניעים "מדיניים ובטחוניים בלבד". לדברי ה"מקורבים", "הגיע הזמן שהשמאל יפסיק להתרפס ולהיכנע. ההתרפסות של השמאל מעוררת שאט נפש". בהמשך, ולשם הגיוון, מובא ציטוט התומך בנתניהו גם מפי "גורם בכיר בסביבת רה"מ", וכן ציטוט נוסף מפי סגן השר אופיר אקוניס.

על הביקורת בישראל ובארצות-הברית מדווח בעומק הטקסט, ללא הבלטה.

לצד הדיווח החדשותי המתמקד בתגובות לשכת ראש הממשלה לביקורת על נתניהו מתפרסם טור דעה, מאת דרור אידר, וזאת תחת הכותרת "הנאום הנכון במקום הנכון". אידר מציג את עצמו כמי שנהנה לראות את מתנגדי נתניהו זועמים וטוען כי ממשל אובמה "משתגע" ו"מפעיל את סוכניו בתקשורת ובפוליטיקה הישראלית" כדי לתקוף את ראש ממשלת ישראל. לסיום, אידר מצטט טוקבק.

ההשלכות הציבוריות

"ידיעות אחרונות" אינו מתאמץ לבקר הבוקר את נאומו הצפוי של נתניהו. הידיעה על כך מתפרסמת בתחתית עמ' 8. לעיתון יש כלי נשק טריים יותר במערכה שהוא מנהל מול ראש הממשלה.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

"נהגנו בזהירות יתרה בנתניהו", מצוטטת פרקליטות המדינה, מתוך תגובה שמסרה לבית-המשפט בתשובה לעתירה שהוגשה נגד סגירת תיק "ביביטורס". תלם יהב מביא בגוף הידיעה ציטוט מפורט יותר (לקריאת המסמך המלא): "אכן ההתנהלות בגדרי הליך הבדיקה נשוא העתירה אינה אופיינית להליכי בדיקה אחרים מבחינת משכה ופעולות הבדיקה שנערכו. אולם כך נעשה בנסיבות העניין וכן מחמת הזהירות היתרה שהוחלט לנקוט עקב ההשלכות הציבוריות והמוסדיות הכרוכות בפתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה".

(נעדרים מהידיעה ב"ידיעות אחרונות": שמותיהם של עורכי-הדין שעתרו בשמו של ח"כ מיקי רוזנטל, יובל יועז ואלעד מן, וכן שמו של חושף הפרשה, רביב דרוקר.)

ב"ישראל היום" מדווח על עמדת הפרקליטות בידיעה קצרצרה, בת 101 מלים בלבד, מאת עדנה אדטו. תחת הכותרת "היועמ"ש: עומדים מאחורי סגירת תיק נסיעות נתניהו", מדווחת אדטו על עמדת הפרקליטות ואף מצטטת מתוך התגובה אותו המשפט שמצוטט בידיעה של יהב ב"ידיעות אחרונות". ברם, הביטוי "זהירות יתרה" נשמט מהציטוט שמופיע ב"ישראל היום". במקום זאת מצוטטת תגובת הפרקליטות כך: "אולם כך נעשה עקב ההשלכות הציבוריות והמוסדיות הכרוכות בפתיחת חקירה נגד ראש ממשלה".

רדיפה ועינוי דין

"פרשת ישראל-ביתנו: האוצר יבדוק עסקות של מיליארדים ברכבת הקלה", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר" הבוקר. אבי בר-אלי מדווח על התפתחויות חדשות בפרשת השחיתות המקיפה שנחשפה לאחרונה. לפי דיווחו, "בימים הקרובים צפויה רשות החברות הממשלתיות לפרסם מכרז למינוי בודק חיצוני לבחינת המהלכים שהביאו את נ.ת.ע לנסות להתקשר עם חברת הייעוץ הבינלאומית PB (פרסונס-ברינקרהוף) לצורך ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה. זאת, בפטור ממכרז ובהיקף כולל של כ-800 מיליון שקל לכל הפחות".

בעוד ש"דה-מרקר" מדווח על חשדות לשחיתות, "מעריב" הוא העיתון היחיד שמדווח בהבלטה על טענות שפירסם בסוף-השבוע שר החוץ אביגדור ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו נגד משטרת ישראל. פרשנו הבכיר של "מעריב", בן כספית, המשמש מדי פעם גם עורך-על של העיתון, החמיא לא פעם לליברמן במהלך מערכת הבחירות הנוכחית, עד להתפוצצות פרשת השחיתות במפלגתו. מאז שנחשפו החשדות לשחיתות התמתנה התמיכה הגלויה, אולם הבוקר שוב ישמח אביגדור ליברמן לפתוח את גליון "מעריב".

השר אביגדור ליברמן באירוע שבו הציג את רשימת ישראל-ביתנו לכנסת ה-20. ירושלים, 19.1.15 (צילום: יונתן זינדל)

השר אביגדור ליברמן באירוע שבו הציג את רשימת ישראל-ביתנו לכנסת ה-20. ירושלים, 19.1.15 (צילום: יונתן זינדל)

"שר החוץ: המשטרה עוברת על החוק, מסלפת ומדליפה", נכתב בראש עמ' 14 של העיתון. אבירם זינו, יפעת קונפינו-לוי ואריק בנדר מדווחים כי ליברמן פירסם "פוסט חריף במיוחד" שבו תקף את המשטרה, זאת בעקבות דיווח בחדשות ערוץ 2 כי מאמן הכדורסל פיני גרשון העיד שסגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום שילמה מיליון שקל ליו"ר מינהלת הליגה הלאומית כדי שיתאם לה ראיון בתוכניתו ברדיו האזורי.

כתבי "מעריב" מצטטים את תגובתו של השר ("האשמה עלובה ומגוחכת"), ובהמשך מביאים את תגובת ישראל-ביתנו לדברים שאמר ראש אגף החקירות במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', שטען כי היה צריך להעמיד את ליברמן לדין בפרשת "חברות הקש". "אם כבר, ראוי שסגלוביץ', ביחד עם גורמי המשטרה האחרים, יתנצלו בפני ליברמן על הרדיפה ועינוי הדין שגרמו לו במשך שנים ארוכות", אמרו במפלגה.

עיקר שכחנו

רק ב"ישראל היום" מתפרסמת הבוקר ידיעה בולטת על ביקור צפוי של הנשיא ראובן ריבלין בניו-יורק לרגל יום-השואה הבינלאומי. יורי ילון מדווח בראש עמ' 21 כי הנשיא אמר לפני עלייתו למטוס: "תחושת שליחות מלווה אותי בדרכי לנאום בפני אומות העולם במסגרת יום-הזיכרון לשואה".

כן נכתב בידיעה: הנשיא ריבלין עתיד לנאום בפני עצרת האו"ם ולהשתתף בחנוכת תערוכת יד-ושם המוצבת בבניין האו"ם.

לא נכתב בידיעה: בין המאזינים לדבריו בעצרת האו"ם יהיו גם ד"ר מרים ושלדון אדלסון, בעלי "ישראל היום" והתורמים הגדולים ביותר של יד-ושם.

מהנעשה במשק הגז

יהודה שרוני מדווח במדור הכלכלי של "מעריב" כי היום יתקיים דיון מסכם במשרד האוצר במטרה לגבש מתווה חלופי למבנה משק הגז בישראל. "ההבנות המתגבשות", כותב שרוני, כוללות מכירת אחזקותיה של קבוצת דלק בקידוח תמר ופיצול שיווק הגז מהתפעול השוטף. כמו כן יימכרו האחזקות בקידוחי הגז כריש ותנין, שבבעלות השותפויות. עם זאת, קבוצת דלק תמשיך להחזיק בקידוח לווייתן ולשווק את הגז שייצר.

בין התומכים בהבנות הללו מונה שרוני את קבוצת דלק, ראש המועצה הכלכלית יוג'ין קנדל ומנכ"לית משרד האנרגיה אורנה הוזמן-בכור. בין המסתייגים מההבנות הללו מונה שרוני את קבוצת נובל-אנרג'י האמריקאית, נציג הממונה על ההגבלים וראש אגף התקציבים. משום מה מפרט שרוני רק לגבי ההתנגדות של נובל-אנרג'י להבנות הללו, ואינו מסביר מדוע הממונה על ההגבלים מתנגד.

נטפל בהם אחר-כך

"קמפיין האיחוד הערבי יתמקד בעידוד לבוא להצביע", נכתב בכותרת ידיעה מאת ג'קי חורי המתפרסמת בתחתית עמ' 4 של "הארץ". מאמר המערכת של העיתון נרתם לקמפיין ונושא הבוקר את הכותרת "ערבים, צאו להצביע". בגוף המאמר נטען כי "רשימה ערבית שתזכה למספר גדול של מנדטים תמצב את הערבים כגוף פוליטי שלא ניתן יהיה עוד להתעלם ממנו".

ב"ידיעות אחרונות", שפצח בקמפיין לעידוד ההצבעה עם ההכרזה על הבחירות לכנסת, הגיעו הבוקר לרגע מבחן: האם לעודד גם את הצבעתם של האזרחים הלא-יהודים במדינת ישראל? התשובה של "ידיעות אחרונות" חיובית. תחת ידיעת תצלום המוקדשת לרשימה הערבית המאוחדת מתפרסם בעברית ובערבית מאמר מאת העיתונאי נזיר מג'לי, הקורא לבעלי זכות ההצבעה בקרב החברה הערבית בישראל לממשה.

ב"ישראל היום" מדווחים על איחוד המפלגות הערביות מבעד לידיעה שלפיה מפלגת ישראל-ביתנו צפויה להגיש עתירה לפסילת הרשימה. "האיחוד בין המפלגות הערביות מוכיח לכולם שכנראה אין הבדל בין חנין לחנין, ודב חנין הוא בדיוק כמו חנין זועבי", מצוטטת הודעת המפלגה.

במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" מתפרסם ראיון שערך מתי סיבר עם אביו של סמי אל-ג'עאר, שנהרג לפני כשבועיים ברהט במהלך מבצע משטרתי לתפיסת עברייני סמים, אף שלא היה חשוד בסחר בסמים ולא היה יעד לפעולת המשטרה.

"הייתי בבית", אומר חאלד אל-ג'עאר, "פתאום שמעתי צעקות ממש חזקות מחוץ לבית שלנו, הרבה צעקות, לא הבנתי במה מדובר. יצאתי החוצה וראיתי את הבן שלי סמי כשהוא פגוע בבטנו. יצאתי יחף וצעקתי לשוטרים שהבן שלי לא קשור והוא בכלל ישב בבית שלו. [...] צעקתי להם: 'אתם הרגתם את הבן שלי!'. הם שמו עלי אזיקים ברגליים ובידיים, היכו אותי בכל הגוף, שברו לי את היד, השתמשו עלי בשוקר חשמלי על החזה, ותוך כדי כל הזמן הזה הם קוראים לי מחבל ומבטיחים לי שיטפלו גם בי אחר-כך".

סיבר מעניק לחאלד אל-ג'עאר שטח נרחב לפרוש את טענותיו, ומוסף "24 שעות" ראוי לשבח על האומץ להציג פנים אנושיות לקורבן לא-יהודי, אולם ההשפעה של כתבה כזו במוסף היומי בטלה בשישים לעומת ההתעלמות המתמשכת בזמן אמת בעמודי החדשות של "ידיעות אחרונות" מאירועים שבהם אזרחים שאינם יהודים נהרגים מידי כוחות הביטחון של ישראל.

עוד כותרת ראשית

"העד הושתק לנצח", נכתב בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות", המוקדשת לחיסולו של עד מרכזי בחקירת ראש ארגון פשיעה.

העדר קורת רוח

תלם יהב מדווח בכפולה הפותחת של "ממון", מוסף "ידיעות אחרונות", על מה שהוא מגדיר "המתקפה של בנט נגד העבודה המאורגנת". בדומה לאתר ynet, גם "ידיעות אחרונות" מציג בביקורתיות את דברי בנט, שהביע התנגדות לוועדי עובדים. "שר הכלכלה עורר סערה", נכתב בכותרת המשנה. "הוא ספג שריקות בוז ממשתתפי הכנס", מדווח יהב בגוף הטקסט.

זו הזדמנות טובה להזכיר כי בדומה להנהלת אתר ynet, גם הנהלת "ידיעות אחרונות" ניהלה מאבק מתמשך בעובדיה שהתארגנו במסגרת ארגון העיתונאים בישראל, תוך שהיא משתפת פעולה עם אגודת העיתונאים בתל-אביב. על כך ספגה הנהלת "ידיעות אחרונות" ביקורת מבתי-הדין לעבודה. הנה כך כתבו שופטי בית-הדין הארצי:

קשה להשתחרר מהרושם ש'ידיעות אחרונות' והאגודה, מתוך ידיעה מראש כי האגודה אינה ארגון יציג במקום העבודה, העלו את טענת קיום משא-ומתן ביניהן, לא על מנת לקדם הסכם קיבוצי בין ארגון עובדים יציג למעסיק, אלא על מנת למנוע, לאור כלל המניעות ההלכתית, מבעד ארגון עובדים שהצטייר בעיניהם כארגון יציג להפוך לכזה.

"[...] לא נוכל לסיים הדברים בלי להביע, בלשון המעטה, העדר קורת רוח מאופן התנהלות 'ידיעות אחרונות' כמעסיק בהליך זה וממידת מעורבותו לטובת אגודת העיתונאים.

"[...] בהליך זה, חרף הצהרותיה החוזרות ונשנות, 'ידיעות אחרונות' רחוקה היתה מלהיות משקיפה אובייקטיבית מהצד לקביעת הארגון היציג אצלה, ומשוא פניה להעדפת אגודת העיתונאים על פני הארגון ניכר ובלט. לכן, למשל, בעוד שבטופסי ההצטרפות מטעם ארגון העיתונאים מצאה 'ידיעות אחרונות' ליקויים אין-ספור, לא נמצא כל דופי בטופסי ההצטרפות שהגישה האגודה, ומעבר לזאת, לאורך ההליך כולו טענה טענות דומות לטענות האגודה. זאת, חרף העובדה שאין ספק כי 'ידיעות אחרונות' היתה מודעת למספר חברי אגודת העיתונאים הקטן והרחוק מדרישת השליש לקיום ארגון עובדים יציג על-פי חוק הסכמים קיבוציים".

שקרים וסטטיסטיקה

"קרנות הפנסיה מיטבית, הראל ומבטחים המשתלמות ביותר בעשור האחרון", מודיעה הבוקר הכותרת הראשית של "כלכליסט", המפנה לבדיקה נרחבת שערך שאול אמסטרדמסקי.

בשבוע שעבר פירסם "כלכליסט" ממצאים של בדיקה אחרת, שבחנה את התשואות של קופות הגמל בישראל בשנה החולפת. לפי "כלכליסט", קופות הגמל של אקסלנס הובילו את טבלת תשואות הקופות הגדולות. לפי "גלובס", שאף הוא פירסם בשבוע שעבר את מסקנותיו בנוגע לתשואות של קופות הגמל, דווקא קופות הגמל של ילין-לפידות הן שעומדות בראש הדירוג. ב"דה-מרקר" מצאו כי בית-ההשקעות אלטשולר-שחם הציע את התשואות הטובות ביותר. בית-ההשקעות פסגות לא נתן לממצאים השונים בכל עיתון לבלבל אותו, ופירסם בעיתונות הכלכלית מודעות שלפיהן דווקא קרן הגמל שלו היא שהובילה בתשואות ב-2014. כעת נותר לראות כיצד יגיבו בפסגות לבדיקה החדשה של "כלכליסט" בנוגע לקרנות הפנסיה.

הנקמה היא שלנו

גלעד שרון פונה מעל בימת מדור הדעות של "ידיעות אחרונות" אל יהדות ארגנטינה וקורא לה לעלות לישראל. "גם פה מנסים לרצוח יהודים", מודה שרון, "אבל פה המחיר גבוה, אנחנו גובים אותו בעוצמה, ואין אפשרות להמיר אותו בתלושי הנחה. ומעל הכל, פה זה שלנו".

ענייני תקשורת

ב"הארץ", ובעיתונים אחרים, מדווח כי רשת סטימצקי נסוגה מהחלטתה למכור את גליונות המגזין "שרלי הבדו" בחנויותיה, זאת בעקבות מחאת מוסלמים. את המגזין אפשר יהיה לרכוש רק דרך אתר האינטרנט של הרשת.

ב"ידיעות אחרונות", ובעיתונים אחרים, מדווח כי ארגון המדינה-האסלאמית (דאע"ש) הפיץ סרטון שבו נראית לכאורה הוצאתו להורג של עיתונאי יפני.

מאיר עוזיאל כותב במדור הדעות של "מעריב" על אפרים קישון, דרישתו בימי מלחמת וייטנם להביע בוז לצפון וייטנם ועמדתו של יהונתן גפן בסוגיה.

בתחתית עמ' 5 של "הארץ" מתפרסמת מסגרת הנושאת את הכותרת "תיקון טעות" ובה נכתב: "בהמשך לכתבת התוכן השיווקי שהתפרסמה ב'דה-מרקר' ביום שישי 23.1.15. מר רוני בריק הוא סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ומנהל אגף יזמות ובנייה, ולא כפי שנכתב".

שישה עמודי פרסום סמוי נכללו בגליון "דה-מרקר" מיום שישי האחרון. באחד מהם פורסמה מודעה הנחזית לידיעה שבכותרתה הוענק לבריק התואר "נשיא התאחדות בוני הארץ". כל מי שקרא בעיון את עמודי הפרסום הסמוי ב"דה-מרקר" הבחין בטעות, שכן כמה עמודים קודם לכן התפרסמה מודעה הנחזית לידיעה שכותרתה הבהירה כי נשיא התאחדות בוני הארץ הוא נסים בובליל. למעשה זו היתה כל הכותרת של המודעה הזו, שנחזתה לידיעה. אולם במחלקה המסחרית של "הארץ" לא לקחו סיכון ודאגו לפרסם תיקון.

לזכותם של אנשי המחלקה המסחרית ייאמר כי בניגוד למערכת העיתונאית, המפרסמת פעמים רבות תיקונים תחת הכותרת "הבהרה", למפרסמים אין בעיה לקרוא לילד בשמו (חוץ מלקרוא לפרסום סמוי פרסום סמוי, כמובן).