בית-משפט השלום בתל-אביב החליט אתמול לבטל פסק דין שקבע כי חברת-החדשות של ערוץ 10 והכתב גיא לרר יפצו את הסוהר שמואל אייברס, מקור ומרואיין של לרר, שסיפק לו מידע על תנאי המעצר של דודו טופז. אייברס טען כי זהותו לא טושטשה כראוי בקדימון למהדורת החדשות ששודר בערוץ. לצד ביטול פסק הדין, מתח בית-המשפט ביקורת על טיפול רשלני של החברה בתביעה שהוגשה נגדה.

פסק הדין, שבו חויבה חדשות 10 בתשלום פיצוי בסך חצי מיליון שקל, ניתן באפריל השנה לאחר שחברת-החדשות לא הגישה כתב הגנה. בעקבות פרסום פסק הדין פנתה חברת-החדשות בבקשה לבטל אותו, מאחר שלטענתה עצם הגשת התביעה לא הובאה לידיעתה במועד.

(איור: פרויקט 404, רשיון cc)

(איור: פרויקט 404, רשיון cc)

מבקשת החברה עולה כי כתב התביעה אמנם הגיע למשרדיה בשני עותקים והתקבל אצל פקידת הקבלה, אך לא הועבר בדואר הפנימי למחלקה המשפטית, אלא לתיבת הדואר הכללית של החברה בשל "טעות טכנית": המעטפות שהתקבלו היו קטנות, ולא "בגודל A4, שבהן נשלחים בדרך כלל כתבי בית-דין, וכן משום שלא הוטבעה על המעטפות חותמת של בתי-המשפט".

עוד טענה חברת-החדשות כי העותק השני מכתב התביעה הועבר לתיבת הדואר האישית של הכתב לרר, אך לרר הצהיר, במסגרת הבקשה לביטול פסק הדין, כך: "איני בודק את תאי באופן תדיר, שכן דברים דחופים נמסרים לי באופן אישי ומיידי".

ביחס לטענות הסוהר בדבר אחריות החברה לחשיפת זהותו, השיבה חדשות 10 כי זהותו של הסוהר טושטשה באופן מספק, וראיה לכך היא "שאנשי שירות בתי-הסוהר נאלצו להקים ועדת בדיקה לצורך איתור העובד שהתראיין". עוד נטען כי התובע אמר לנציגי החברה, טרם פרסום הכתבה, כי אינו חושש מחשיפת זהותו משום שהוא מתכוון לפרוש משירות בתי-הסוהר.

הרשם יגאל נמרודי קבע בהחלטתו כי אף שכתב התביעה נמסר לנתבעים כראוי, יש די תימוכין לטענה כי המסמך לא אותר בזמן במשרדי חברת-החדשות של ערוץ 10 ומשום כך לא הוגש כתב הגנה. יחד עם זאת כתב: "הדעת אינה נוחה מהתנהלות המבקשת בכל הקשור להתנהלותה במהלך פרק הזמן שמיום 28.3.2010 [אז כבר ידעה חברת החדשות על התביעה ועל הבקשה למתן פסק דין בהעדר הגנה] ועד למועד בו ניתן פסק הדין [11.4.2010]".

לדברי בית-המשפט, בפרק זמן זה "ראוי היה שהמבקשת היתה מזדרזת ומגישה כתב הגנה ללא דיחוי, או לכל הפחות עותרת בבקשה ליתן לה ארכה להגשת כתב ההגנה. הימנעות המבקשת מלנהוג באופן כאמור הינה התנהלות רשלנית".

בכל זאת לא שלל הרשם נמרודי מחדשות 10 את זכותה להופיע בפני בית-המשפט ולהגן על עצמה, שכן התנהלותה, קבע, לא עלתה לכדי התעלמות. "לא ניתן לקבוע, בשלב זה, כי למבקשת אין כל סיכוי להצליח בהליך", ציין, והורה לחדשות 10 לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי-דין בסך 7,500 שקל, ולהגיש לבית-המשפט כתב הגנה.