"יש תחושה של אי-נוחות, ואני אומר את זה בצורה הכי מכובסת שאני יכול. ניהלנו פה הליכים שלמים, ואני עם תחושת חמיצות מאוד גדולה שעשינו את הכל, סליחה על הביטוי העממי, עם פול גז בניוטרל", כך הגדיר היום השופט אורן שגב מבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו את המצב העגום שאליו נקלע התיק של חגי מטר ו"מעריב".

לכאורה, התיק הוכרע כבר בינואר השנה, אז פסק השופט שגב כי פיטוריו של מטר מ"מעריב" היו לא חוקיים, חייב את העיתון ובעליו דאז שלמה בן-צבי לקלוט את מטר חזרה לעבודה ואף מצא לנכון לזכות את מטר בפיצוי חריג של 100 אלף שקל. אמנם באי-כוחו של "מעריב" עירערו לבית-הדין הארצי, אולם ערעור זה נמחק לבקשת בן-צבי, שבינתיים מכר את "מעריב" והכניס את החברות שהוציאו את העיתון לאור להקפאת הליכים. את החוב למטר לא שילם.

בן-צבי היה יכול להיפטר מהחוב למטר לו החברה שבשמה היה מנהל את התיק היתה אחת משתי החברות שהוכנסו להקפאת הליכים – חברת מקור ראשון המאוחד (הצופה) בע"מ וחברת ביזנס השבועון הישראלי בע"מ – אולם המשיבה הראשית לכל אורך ההליכים בתיק של מטר היתה חברה נוספת משלל החברות שמפעילים בן-צבי ומשפחתו, חברת אחוזת הירש ישראל תשנ"ד בע"מ. חברה זו לא הוכנסה להקפאת הליכים והיא שרירה וקיימת, אלא שלטענת באי-כוחו של בן-צבי, היא "אינה פעילה".

חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

"מה שקרה כאן בצורה הכי פשוטה זה שהמשפחה של בן-צבי מפעילה אוסף של חברות שכל אחת משמשת לצורך אחר", טען היום מטר בפני השופט שגב. "אחת לניהול תיקים משפטיים, באחת שמים את הכסף והשלישית מוציאה עיתון. לא ייתכן מצב שבו המשפחה מנהלת כמה חברות ומשקרת לגבי כל אחת ואחת מהן. לא ייתכן שתהיה התנהגות כל-כך שערורייתית, שבסופו של דבר הם יוכלו להסתתר מאחורי העובדה שזו החברה הזו ולא אחרת".

בחודשים האחרונים, מאז מחיקת הערעור מבית-הדין הארצי, הוחזר התיק אחר כבוד לשופט שגב מבית-הדין האזורי. באי-כוחו של ארגון העיתונאים, עורכי-הדין אמיר בשה ומורן סבוראי, ניסו לקדם את ההליך כדי לקבל את הפיצוי המגיע למטר על-פי פסק הדין, אולם שלושת המשיבים – חברת אחוזת-הירש, בן-צבי עצמו ואחיו הלל גולדבלום (בעל תפקיד ומניות בחברה זו ובחברות אחרות של בן-צבי), לא מסרו עד היום כל תגובה מטעמם. בשל כך החליט השופט כי אם לא יבואו לדיון שנערך היום, ישקול להוציא נגדם צווי הבאה.

בעקבות פרסומים השבוע ב"גלובס" וב"וואלה" על החלטה זו של השופט, נשלחה עו"ד ליהיא יבלונקה לייצג את בן-צבי בדיון. את גולדבלום, כמו גם את אחוזת-הירש, לא ייצג איש.

"מר בן-צבי בחו"ל כבר כמה חודשים", הסבירה עו"ד יבלונקה לבית-הדין. "הוא יהיה בחו"ל גם בחודשים הקרובים. הוא מרצה באוניברסיטה בבוסטון". לדברי עו"ד יבלונקה, רק אתמול, בעקבות הפרסומים על האפשרות שיוצא צו הבאה, נודע לבן-צבי על הדיון והוא יצר עימה קשר טלפוני.

עו"ד בשה ציין כי רעייתו של בן-צבי, שרה ג'ו, קיבלה ידנית העתק מהבקשה שהוגשה לבית-הדין, וכך גם הלל גולדבלום, כבר לפני חודשים ארוכים, כך שקשה לקבל את הגרסה כאילו בן-צבי שמע על הבקשה רק בעקבות הפרסומים השבוע בתקשורת. "מר שלמה בן-צבי יושב כעת בצפון-מזרח ארה"ב, במזג אוויר נפלא בתקופה זו של העונה, תוך שהוא מתנער מכל החלטות בית-הדין", התרעם עו"ד בשה.

השופט שגב הורה לעו"ד יבלונקה להגיש את תגובתו של בן-צבי בתוך 30 יום. כמו כן הוציא השופט צו המורה למשרד הפנים להעביר לבאי-כוחו של מטר את פירוט הכניסות והיציאות ממדינת ישראל של האח הלל גולדבלום בחודשים האחרונים, וזאת בניסיון לאתרו.

37876-08-13