מתוך הסדרה "אמא'לה" (צילומי מסך)

מתוך הסדרה "אמא'לה" (צילומי מסך)

קשת, זכיינית ערוץ 2, סיקרה בשבוע האחרון בביקורתיות יתרה את החשד לפרסום סמוי לתרופה הפסיכיאטרית ציפרלקס, שמוזכרת בסדרת סרטונים שמגיש חנוך דאום באתר ynet.

ביום שלישי האחרון התארחה ענת באלינט בתוכנית הבוקר של הזכיינית ונשאלה על הבעיות בפרסום הסמוי לתרופה. בעוד באלינט השיבה, התנוססו בתחתית המסך שקופיות בנוסח "אתר ynet מעודד שימוש בתרופות פסיכיאטריות" ו"המוסר הכפול של אתר ynet: מעודד שימוש בתרופות פסיכיאטריות".

באותו יום התפרסמה באתר "מקו" כתבה מאת לירון שמם על החשד לפרסום סמוי של התרופה באתר ynet. שמם ציינה עוד כי אחד הסרטונים בסדרה "בולט במיוחד בכך שהוא מציע פתרון לבעיית הדיכאון: טיפול תרופתי, ולא סתם טיפול, אלא במותג מסוים של תרופה פסיכיאטרית. אותו סרטון, בכיכובו של תורן, מדגיש את היתרונות שבטיפול בתרופות אנטי-דכאוניות. יתרה מזאת, תורן משתמש בשם המפורש ציפרלקס".

"הרצון להסתיר ברור", הסבירה שמם. "לפי חוקי משרד הבריאות, אסור לפרסם תרופות שנדרש להן מרשם רופא, דוגמת ציפרלקס. מי שעובר על החוק יכול להיענש בקנס ואף בשישה חודשי מאסר".

שימוש בשם המפורש "ציפרלקס" אינו בלעדי לסרטון שבו מארח דאום את תורן, המשודר באתר ynet. את השם המפורש ניתן לשמוע גם בפרק הראשון של סדרת הטלוויזיה המתוסרטת "אמא'לה", ששודרה בזכיינית קשת בשנים 2005–2008.

בדקה השלישית של פרק הבכורה של "אמא'לה" מציגה הדמות שמגלמת אורנה בנאי את חברתה דפי. "דפי היתה דכאונית, חרדתית ואובססיבית", אומרת בנאי, "אבל הכל עבר ברגע שהתחילה לקחת 20 מיליגרם ציפרלקס ליום, שזה כמו פרוזאק אבל כאילו בלי התופעות לוואי". גם בפרק השני של הסדרה אזכור לתרופה (דקה 13), גם שם מוזכר השם המפורש "ציפרלקס", ובאותה הזדמנות נאמר כי לתרופה זו אין תופעות לוואי.

בתשובה לשאלות אם הפקת התוכנית או הזכיינית קשת קיבלו תמורה כלשהי עבור האזכורים הללו, ואם התקבל אישור ממשרד הבריאות לאזכור הבוטה של התרופה בתוכנית, נמסר מדוברות קשת כי "סדרת הדרמה 'אמא'לה', ששודרה בקשת לפני כ-5 שנים, הציגה דמויות, שיחות וסיטואציות כפי שהובאו בתסריט, שבו לתסריטאית היה חופש יצירתי על-פי ראות עיניה. קשת לא קיבלה תמורה בעבור אזכור שם גנרי של תרופה זו או אחרת בסדרה, והניסיון לקשור בין תוכן בסדרה מתוסרטת ובין תוכן שיווקי ופרסום סמוי הינו ניסיון סרק שאין בינו לבין המציאות דבר".

מחברת לונדבק נמסר: "לחברת לונדבק לא היה כל קשר להפקת התוכנית 'אמא'לה' ובוודאי שלא השפעה על תכניה".

עם או בלי קשר לפרסומים האחרונים על סדרת הכתבות באתר ynet, יצרנית ציפרלקס, חברת לונדבק, שינתה את מדיניות השיווק שלה. בסיום כל סרטון שפורסם ב-ynet, הופנה הגולש לאתר בשם גודייז, שהוקם בחסות חברת לונדבק. באתר גודייז הופיעה הפניה בולטת ומודגשת "לאתר הרפואי", שהובילה את המקליק עליה לאתר cipralex.co.il, שם פגש הגולש פרסום מפורש של התרופה הפסיכיאטרית והפניה חזרה לכתבה באתר ynet שנשאה את הכותרת "ציפרלקס בחצי מחיר: הכללית מורידה מחירי תרופות".

בימים האחרונים חלו שינויים בשני האתרים הללו. הגולשים ב-ynet עדיין מופנים לאתר גודייז, אך ההפניה מאתר גודייז לאתר cipralex.co.il נעלמה. זאת ועוד, התוכן באתר cipralex.co.il נמחק לחלוטין, והאתר מפנה את הגולש אוטומטית לאתר cipralex.com, שלהבדיל מהגרסה הישראלית, אינו כולל תוכן פרסומי זמין לכל, אלא דורש שם משתמש וסיסמה ומיועד לקהילה הרפואית בלבד.

מחברת לונדבק נמסר: "החברה הסירה זמנית את ההפניה מאתר גודייז לאתר הרפואי-מקצועי, כחלק משינויים המתבצעים באתר. האתר הרפואי-מקצועי מפנה זמנית לאתר העולמי של המוצר, בשל עדכון האתר המקומי".