מי שקרא בסוף-השבוע את "מוספשבת" של "מעריב" ודאי סבר שהמדינה מתפוררת, שאנחנו על סף אבדון, שהכול מתמוטט: בעמודים הפותחים קבע בן כספית כי ראש הממשלה שקרן והרמטכ"ל בריון. נדב איל סיפר על חוק שערורייתי לחקר ארגוני שמאל, כשלצדו בן דרור ימיני מסביר מדוע ארגוני השמאל מסוכנים. שלום ירושלמי ריאיין פליט ממפלגת העבודה המרוסקת, ועפר שלח הסביר מדוע החיילים יפסידו לחיזבאללה. אייל לוי ריאיין כבאי בכיר שטוען שרודפים אותו, ואמנון דנקנר חתם בטקסט שבמסגרתו הוא מתבייש בדמוקרטיה הישראלית המתפרקת.

מנכ"לית החברה יום-חדש מדגימה מתיחת צמיד בתוכנית "גוף ונפש" בערוץ 10 (צילום מסך)

מנכ"לית החברה יום-חדש מדגימה מתיחת צמיד בתוכנית "גוף ונפש" בערוץ 10 (צילום מסך)

אני מודה, אחרי שקראתי את "מעריב" גם אני התייאשתי (וגם הבנתי מדוע פחות ופחות אנשים קונים "מעריב"). אבל בעודי סוגר את המוסף, דמעות בעיני, תחתונים במזוודתי ובהמתנה לקבל מהמודיעין את מספר הטלפון של חברת התעופה, צדה את עיני מודעה שפורסמה בעמוד האחורי של המוסף. במודעה נכתב: "רזים יותר, בריאים יותר, מאושרים יותר. צמידים שמשנים הרגלי חשיבה ודרך חיים".

איזה משב רוח רענן. בתוך כל הבכי והנהי, בתוך כל השחיתות, ההתפרקות וההתפוררות, הנה צצה לה תקווה: צמידים שמשנים הרגלי חשיבה ודרך חיים (כלומר שניים במחיר אחד). מיד החלטתי שאני קונה לכל מערכת "מוספשבת" כמה צמידים, אבל בטרם שלפתי את כרטיס האשראי שלי החלטתי לפנות לאתר האינטרנט המוקדש לצמידים ("פטנט עולמי").

ברגע שנכנסתי לאתר האינטרנט של A New Day (יום-חדש) החל להתנגן לו סרטון שבו הופיע פרופ' רפי קרסו, מנחה התוכנית "בריאות 10". בסרטון מופיע אותו אדם שמצולם במודעה בפרסומת שמוצגת ב"מעריב", ד"ר חיים אורן, מומחה בהנדסת המוח, שהצהיר שהוריד 8.5 ק"ג באמצעות הצמידים. אני מודה, לא שמעתי על דיסציפלינה שנקראת "הנדסת המוח", אבל אם זה מופיע בפרסומת ב"מעריב", זה בוודאי נכון.

ד"ר אורן הסביר לפרופ' קרסו כיצד עובד "הפטנט העולמי" שהוא היה שותף בפיתוחו: הפציינט עונד צמיד גומי אדום על היד (מסוג הצמידים שרוכב האופניים לאנס ארמסטרונג הכניס לאופנה), וכאשר אתה חושב מחשבה שלילית, כמו "אני אף פעם לא אצליח לרדת במשקל", אתה מותח את הצמיד ואז ההצלפה מכניסה לך לראש שאתה בעצם טועה. "הוא הופך לאליפסה. זה הפטנט", הסביר מהנדס המוח.

יש עוד שני צמידים, כתום וצהוב, שאותם עונדים כעבור כמה שבועות, ואז שוב צריך לחזור ולהצליף – הפעם כאשר חושבים מחשבות חיוביות. כדי שגם אתם תוכלו להצליח באמצעות השיטה החדשה, המספקת שילוב מנצח של טיפשות המבוססת על הלקאה עצמאית (תרתי משמע), עליכם להיפרד מ-399 שקל. כן, 400 שקל תמורת שלושה צמידים שגם תמורת 10 שקלים תשלמו עליהם יותר מדי. חשבתי לעצמי שאוכל לשבור את השוק אם אציע את שירותי תמורת 299 שקל: בכל פעם שאתם רוצים לאכול משהו משמין, תתקשרו אלי ואקלל אתכם.

לא הייתי מתעכב על העניין יתר על המידה אלמלא הופיעו באתר האינטרנט של דיאטת הצמידים ארבעה קטעי וידיאו תחת הכותרת "כתבות וטלוויזיה". בראיון אחד כבר צפיתי כאשר נכנסתי לאתר, זה שבו הפרופסור ריאיין את הדוקטור. זה היה מאוד רפואי.

בקטע אחר מופיע דליק ווליניץ בתוכניתו "המועדון", תוכנית של הטלוויזיה החינוכית (ערוץ 23), ה"מותאמת לבני החמישים פלוס". בקטע התראיין אבנר גליני, ממציא השיטה ומי שעד שהמציא אותה היה קיבוצניק ומנהל לול (לא במובן של LOL. במובן של תרנגולות). בסרטון אחר מוצג קטע מתוך התוכנית "גוף ונפש" בערוץ 10, ובו המנחה, ענת הראל, מראיינת את שני גליני-דורון, מנכ"לית החברה ובמקרה (או שלא) בתו של הממציא, אבנר גליני. בקטע אחר שוב מתראיינת גליני-דורון, הפעם בתוכנית "לחיות טוב", תוכנית הלייף-סטייל של זכיינית ערוץ 2, רשת.

כל מי שיודע קצת משהו על מעט משהו יודע שרף הכניסה לתוכניות מהסוג הזה הוא לאו דווקא העניין שהאייטם יוצר אצל הצופה או אפילו הקלות שבה משיגה אותו התחקירנית, אלא המזומן שנכנס לקופתה של חברת ההפקה. תוכניות אלו נועדו בראש וראשונה כדי לספק פלטפורמה טלוויזיונית לתוכן שיווקי, שהוא המינוח המכובס לפרסום סמוי. בעוד שהתוכן השיווקי זולג לא פעם גם לתוכניות הבוקר (שמתמקדות בעיקר בקידום תוכני הזכיינית) ואפילו למהדורות החדשות, תוכניות הלייף-סטייל הן הלחם והחמאה של הז'אנר.

מה שמחזיר אותי לדיאטת הצמידים המדהימה. באתר האינטרנט של החברה מופיעים ארבעה קטעים מארבע תוכניות טלוויזיה שונות שבהן מתראיינים מהנדס מוח, ממציא השיטה ובתו המנכ"לית. הם חביבים, הם נחמדים והם מספקים מידע על הצמידים המדהימים. מי שלא מבין שהוא צופה בסרטוני תדמית עלול לחשוב שאם ההמצאה הופיעה לא בתוכנית טלוויזיה אחת ואפילו לא בשתיים, אלא בארבע תוכניות שונות, מדובר במשהו שראוי לתשומת לב מיוחדת ואולי אפילו ל-399 שקל (יש גם ערכה לחיזוק המערכת החיסונית).

בפועל מה שראוי לתשומת לב מיוחדת הוא העובדה שהטלוויזיה שלנו מלאה בבמות שיווקיות שמנוצלות כדי למכור לאנשים מסכנים צמידי גומי במחיר שערורייתי מלווה בהבטחות מפליגות תוך שאומרים להם: "הנה, אפילו הופענו בטלוויזיה!". האם לא הגיע הזמן שמישהו יעשה משהו בעניין? אני כמובן מתלוצץ. למועצת הרשות השנייה יש דברים חשובים יותר לעשות. כמו לאשר לזכייניות עוד ארבע שעות ריאליטי בשבוע.