אתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות" קיבל ממשרד המדע בראשות השר יעקב פרי למעלה ממיליון שקל עבור פרסום תכנים כתובים ומצולמים שנועדו לקדם יוזמה מטעם הגוף הממשלתי. במהלך תשעת החודשים האחרונים סירבו במשרד המדע באופן עקבי לספק פרטים בנוגע להתקשרות העסקית שנחתמה עם הנהלת ynet, אף שזו מומנה על-ידי כספי ציבור שהשימוש בהם מחייב שקיפות. כעת מתברר כי שילוב התוכן הממשלתי בדיווחיו העיתונאיים של אתר החדשות, הליך שהוגדר בהסכם בין הצדדים כ"שיתוף פעולה", עלה למשלמי המסים בישראל 1.3 מיליון שקל.

המסמך של לפ"מ ובו סיכום פרטי ההתקשרות בין משרד המדע לאתר ynet (לחצו להגדלה)

המסמך של לפ"מ ובו סיכום פרטי ההתקשרות בין משרד המדע לאתר ynet (לחצו להגדלה)

עלות הבסיס של שיתוף הפעולה בין ynet למשרד המדע היתה מיליון שקל, ואליה נוספו מע"מ בסך 180 אלף שקל ודמי טיפול ששילם המשרד ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), בסך 120 אלף שקל.

מסמך של לפ"מ המסכם את ההתקשרות העסקית בין הגוף הממשלתי לאתר החדשות מגדיר את "בסיס שיתוף הפעולה" בין הצדדים כ"יום שידורים חיים, ממספר נקודות שידור ברחבי הארץ ודיונים באולפן החי של ynet, תחת הכותרת: 'יום המדע של ynet ומשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל'". בין הצדדים סוכם כי "שיתוף הפעולה" יימשך חודש.

במסמך של לפ"מ נכתב עוד כי אתר החדשות מקבוצת "ידיעות אחרונות" יעניק "חסות מרכזית" לאירוע הממשלתי, מהלך שבמסגרתו יקבל משרד המדע "קידום שוטף מהעמוד הראשי של האתר", לצד "חסות מרכזית לתקופת השת"פ על ערוץ המדע ב-ynet". מאחורי הניסוחים הללו, כאמור, עומדת הסכמה של ראשי האתר לשלב בחלקיו המערכתיים תכנים המקדמים את היוזמה הממשלתית בתמורה לתשלום.

לקראת "יום המדע" צולם ושודר באתר ynet ראיון אישי עם שר המדע יעקב פרי. במקביל, וללא הסבר, נדפסו ידיעות חיוביות על המשרד ועל השר פרי בעיתון "ידיעות אחרונות"

לקראת "יום המדע" גם צולם ושודר באתר ynet ראיון אישי עם השר פרי. "בואו ליום המדע הישראלי! כל מה שחדש, חשוב ומעניין במדע הישראלי ביום אחד ובמאות מקומות שונים ברחבי הארץ", נכתב בשולי הראיון ובשוליהן של ידיעות נוספות שפורסמו באתר, לצד קישור לתוכניית האירוע. במקביל, וללא הסבר, נדפסו לפני ואחרי "יום המדע" ידיעות חיוביות על המשרד ועל השר פרי בעיתון "ידיעות אחרונות".

המידע החדש על ההתקשרות בין משרד המדע ל-ynet נחשף הודות לפנייה על-פי חוק חופש המידע שהגיש רועי פלד, חוקר תקשורת ולשעבר מנכ"ל התנועה לחופש המידע. פלד, מרצה למשפט מינהלי במכללה-למינהל, הגיש את הבקשה במסגרת מחקר לעבודת דוקטורט על הגינות בתקשורת. לפנייה של פלד קדמו פנייה מטעם העיתון "דה-מרקר" מחודש ינואר השנה ופנייה מטעם "העין השביעית" מחודש אפריל. בשני המקרים סירבו במשרד המדע למסור פרטים על ההתקשרות עם ynet.

מגישת ynet אלכסנדרה לוקש מגישה לגולשי האתר סרטון תדמית למשרד המדע. אנשי משרד המדע העלו את הסרטון לערוץ הרשמי של המשרד באתר יוטיוב (צילום מסך)

מגישת ynet אלכסנדרה לוקש מגישה לגולשי האתר סרטון תדמית למשרד המדע (צילום מסך)

הבקשה שהגיש פלד הוגשה בסוף אפריל ונענתה רק כעת – ובאופן חלקי בלבד. כפי שניתן להבחין, שניים מהסעיפים שעבורם שולם ל-ynet כסף ממשלתי הושחרו לפני מסירתם, בטענות שלא הוסברו דיין. כמו כן, מסמכים ונתונים נוספים שביקש, אף הם מתוקף חוק חופש המידע, טרם נמסרו.

רועי פלד (צילום: גיל לביא)

רועי פלד (צילום: גיל לביא)

במכתב הסבר שצורף למסמך, שעליו חתומה דוברת המשרד והממונה על יישום חוק חופש המידע ליבי עוז, נכתב כי באתר ynet הביעו "התנגדות גורפת" למסירת המידע. גופים ממשלתיים המתבקשים לחשוף התקשרויות עם גופים עסקיים נוהגים להתייעץ עימם לפני מסירת מידע, ומעניקים להם על-פי חוק שהות לעתור לבית-המשפט נגד חשיפת מידע מסוג זה. על אף שב-ynet בחרו שלא לעתור, שיתוף אנשי האתר בהליך מסירת המידע הוביל במקרה זה לגרירת המענה על פני כחצי שנה.

המידע שביקש פלד, טענו בקבוצת "ידיעות אחרונות", הוא "מטבעו וטיבו מסחרי פר-סה וגילויו עלול לפגוע באופן ברור מובהק וממשי באינטרסים מקצועיים, מסחריים וכלכליים של ידיעות אינטרנט" (כך על-פי ציטוט תגובת נציגי האתר במכתב קודם שנשלח מטעם משרד המדע).

משרד המדע: "פרסום ההתכתבויות על הנתונים המופיעים בהן עשוי להביא לפגיעה בכושר המיקוח של אתר ynet, ולהביא לחשיפת תעריפיו ורעיונות הפקה הייחודיים לו"

בסופו של דבר, כתבה הממונה על חופש המידע במכתב שנשלח לפלד אתמול (23.10.14), הוחלט על השחרת שניים מהסעיפים המופיעים במסמך. "שני המרכיבים שהושחרו מהווים סוד מסחרי מאחר שמדובר ברעיונות ייחודיים שהציעו נציגי אתר ynet, אשר יש בפרסומם חשש לפגיעה באינטרס מסחרי של האתר", כתבה עוז.

מחלק אחר של המכתב, שבו מנמקת הממונה את הצורך בעיכוב מסירתו של מידע נוסף, ניתן ללמוד על טיבם של הסודות המסחריים של ynet כפי שנמסרו למשרד המדע. הללו כוללים "פירוט תעריפים, נתונים לגבי היקף וסוג traffic, נתונים אודות פילוח קהל הגולשים, כתב כמויות ומפרט כוח אדם וציוד שיופעלו, אופני החלוקה ואספקת המדיה באתר ובמדיה הסלולרית", על-פי משרד המדע.

"פרסום ההתכתבויות על הנתונים המופיעים בהן עשוי להביא לפגיעה בכושר המיקוח של אתר ynet, ולהביא לחשיפת תעריפיו ורעיונות הפקה הייחודיים לו למתחריו, ללא קשר להבשלת המשא-ומתן לכדי התקשרות במקרה הנדון", הוסיפה הממונה על חופש המידע.

ynet: אין תגובה

תכניו המערכתיים של אתר החדשות ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות", מהאתרים הפופולריים בקרב הגולשים בישראל, עברו בשנים האחרונות תהליך מואץ של מסחור. עורכי ynet נדרשים לפרסם בחלקים המערכתיים של האתר ידיעות וטורים שהם למעשה פרסום סמוי – מידע שיווקי שנועד לקדם מטרות עסקיות ואחרות, שעבור פרסומו שולם לאתר כסף.

לצד שיתופי פעולה עם חברות עסקיות ועמותות שונות, באתר נוהגים לפרסם גם תוכן שיווקי מטעם גופים ממשלתיים, חומר שההגדרה הראויה לו היא תעמולה סמויה. לצד התכנים שנועדו לקדם את ענייני משרד המדע, פורסמו באתר ynet בשנתיים האחרונות גם תכנים מטעם משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך.

העורך הראשי של אתר ynet, ערן טיפנברון, העדיף שלא להגיב לדברים.